Rally Club Bulgaria - Рали Клуб България      
Рали Клуб България - Rally Club BulgariaОфициален партньор - YaccoРали Клуб България
  # # # # # # # # # # # #  
#
   
 

Ричард Бърнс

17.01.1971 – 25.11.2005

Ричард Бърнс е роден на 17 януари 1971 година в Рийдинг. Колите са страст на Ричард още от неговото детство. За първи път подкарва кола на 9 годишна възраст, когато неговият баща Алекс му дава да кара стар Триумф 2000 в поле близко до дома им. Отначалото на Ричард му се струвало, че това е игра и карал баща си отново и отново да повтарят играта. Много бързо у него интереса към състезанията и колите регенерирал в амбиция. След като баща му го видял колко е запленен от състезанията го записал в рали училище Уелш. На Ричард му били нужни само два часа със инструктор и заявил, че иска да стане рали пилот. Тогава бил на 15 години. В началото работил в гараж като монтьор и като продавач в супермаркет. Бил е съдия на няколко ралита.

Първото му състезание е карал с Талбот Сънбийм, който подготвил сам. До 1989 Бърнс имал няколко старта и хванал окото на пилота Дейвид Уилямс, който по-късно се превръща в един от най-добрите му приятели, и до последния сезон, който Ричард кара Дейвид беше зад него и го съветваше за важни решения за неговата кариера. През същата година Дейвид закупил Пежо 205 GTI с което световния шампион за 2001 стартирал в националния едномарков шампионат 205 GTI. С няколко победи и с постоянство, което е запазена марка за него Ричард спечелил шампионата. След като обещанието било реализирано, Дейвид дал на Ричард да стартира със Субару Легаси група Н, в националните серии Минтекс. Вярата на Уилямс в него се оправдала, когато Бърнс спечелил шампионата. През 1993 Ричард станал часто от отбора на Субару Продрайв, негов съотборник бил Алистър Макрей и тогава станал най-младият англичанин печелил Британския шампионат. Две години учене и младият британец станал втори в шампионата Азия Пасифик. Ричард приема предложението на Митсубиши за стартиране в няколко кръга от световния шампионат. В същата година има подиум, второ място на Рали Сафари Кения. През 1998 има пълен сезон с Митсубиши, негов съотборник е Томи Макинен.

През 1999 преминава в отбора на Субару и в края на сезона е вице шампион с победи в Гърция, Австралия и Великобритания. През 2000 година Ричард пише история. Той е първият англичанин водил в световния шампионат и побеждавал в Кения, Португалия и Аржентина, това го прави и фаворит за титлата. Но титлата му се изплъзва заради Маркус Грьонхолм, въпреки, че Бърнс спечелил рали Великобритания, това не било достатъчно за да победи Маркус. Старта на сезон 2001 нямал никаква прилика с начина, по който завършил. След първите 4 кръга Ричард имал три точки. Второто място на Рали Арженти зад неговия най-голям конкурент в кариерата Колин Макрей било от голяма нужда за него да го издигне в класирането. Последвало второ място във Финландия, победа в Нова Зеландия и второ място в Австралия.

Дошло времето на Рали Великобритания. След отпадането на Томи Макинен и Колин Макрей, Ричард има нужда, само да завърши в точките за да стане световен шампион, но той искал подиум. И така завършил на трето място и станал първият англичанин печелил световния рали шампионат. Бърнс – Рийд и отбора на Субару на рали Великобритания 2001 През 2002 година Пежо плащат 5 милиона паунда на Ричард за да кара за тях два сезона. Целта му тогава е да запази шампионската си титла. В първите три кръга Доказва бързото си съчетание с колата. Показва много добри резултати, второ място на рали Каталуния, което ко изкачва на трето място в шампионата. Следващия кръг след Каталуния е Кипър, където второто място на подиума отново е за него. На рали Аржентина, двамата съотборници в Пежо, Бърнс и Маркус Грьонхолм са дисквалифицирани защото са карали с олекотени маховици. Рали Акрополис и рали Сафари са огромно разочарование за Ричард, и на двете състезания отпада.

В следващите три кръга е твърдо решен да прекъсне лошият си късмет и фактите го показват, във Финладия и Германия записва втори места, а в Сан Ремо е четвърти. Остава на 23 точки зад водача в класирането Маркус Грьонхолм. Ричард търпи още едно разочарование през 2002 година, на рали Нова Зеландия. През 2001 там е победител, но през 2002 катастрофира, като се преобръща няколко пъти. Бърнс започва сезон 2003 с много голям хъс. Трето място във втория кръг от шампионата в Швеция и в Турция отново място на подиума, но този път е втори. Състезанието в Нова Зеландия е третият успешен подиум за англичанина и в класирането е с шест точки пред Маркус Грьонхолм. Успехът му продължава и в Аржентина, където е трети, а в Акрополис е четвърти. Следващия кръг е огромен тест за Ричард, трябва да завърши девет специални етапа без втора скорост. На седмия кръг в Кипър отпада заради механична повреда, това е и първото му отпадане за сезона. С третото място на рали Германия Ричард води в класирането на световния шампионат с четири точки.

За сезон 2003 за Ричард Бърнс може да се каже, че да води в 9 от 14 кръга в световния рали шампионат е достойно за уважение. Той е един от най-талантливите пилоти в историята на рали спорта. В кариерата си има 105 старта, от които 10 победи, осем победи със Субару и 2 с Пежо. Има над 20 подиума, първият англичанин световен шампион, любимецът на всички. Той е най-младият англичанин печелил Британския Рали Шампионат.

През 2003 докато се е движел с колата си към Кардиф, причерняло му пред очите и изпуснал контрол над волана. Добре че е бил спътникът му, който е бил с него и е успял да предотврати сериозен инцидент. Била му поставена диагноза от лекарите, че това е астроцитома, разновидност на мозъчен тумор. След двегодишна борба с болестта Ричард умира на 34 години, като част от последните си дни прекарва в кома. Колин Макрей казва, че най-голямата битка, която е водил някога Ричард е била с болестта. За всички ни Ричард ще остане неповторим и единствен, неговото чувство за хумор, нвговия стил на каране ... почивай в мир Ричард, винаги ще те обичаме и никога няма да те забравим, за нас ти си единственият приятелю.

Кристиан Павлов
Рали Клуб - България

 
   
Някои права запазени Creative Commons License (сс) 2002-2008 Рали Клуб - България