Rally Club Bulgaria - Рали Клуб България      
Рали Клуб България - Rally Club BulgariaОфициален партньор - YaccoРали Клуб България
  # # # # # # # # # # # #  
#
   
 

Решихме че е необходимо да включим такава секция в сайта, тъй като много от хората, които не са запознати в дълбочина с рали-спорта изпитват трудност в разбирането на същността на самия спорт заради непознаването на теорията на спорта. Хората които по една или друга причина гледат по телевизията, слушат по радиото или дори посещават състезания за първи път много трудно разбират без да им се обяснят разбираемо понятията специален етап, класове, групи и др. Дори именно поради тази привидна сложност може да се посочи като причина за малкото хора които се интересуват и разбират истински този спорт. Именно поради това, че и в световното, и в българското Интернет пространство се намира много оскъдна информация за теорията на рали-спорта сметнахме че трябва да има такава секция за да могат повече хора да се почувстват подготвени гледайки състезание било то на живо или по телевизията или различни медии.


Какво е рали?

Какво представляват записките (pace notes)?

Как се провежда едно рали?

Какво е специален етап?

Какво е супер-специален етап?

Кой организира състезанията?

Какво е WRC?

Какво е Супер Рали системата?

Какво е световен шампионат за млади пилоти или JWRC?

Какво е Световен шампионат за серийни автомобили гр N или PWRC?

Какво е Европейски рали шампионат (ERC)?

Какво представляват регионалните европейски шампионати?

Какво представляват приоритетите на пилотите?

Технически страна на рали спорта

Групи

Класове

Какво е група В?


Истинския рали спорт има най-общо две разновидности – това е нормалното рали и рали-маратоните. Рали маратоните също са рали, но не за тях става дума тук. При рали-маратоните наричани също и ралита за издържливост обикновено се преодоляват различни препятствия, използват се високо проходими автомобили, мотоциклети и камиони. Целта в тези състезания е да преодолееш различни трудни участъци максимално бързо и да успееш да закараш машината на финала здрава и разбира се колкото се може по-напред В нашия сайт става дума за по-истинското и по-старо рали – това е ралито при което на-важното е да преминеш цялото състезания максимално бързо. Това са ралитата от Световния рали шампионат (WRC), Европейския рали шампионат (ERC) и различните регионални и национални рали-шампионати.

Какво е рали?
Рали спорта е може би най-тежкия и труден автомобилен спорт от голямото разнообразие на всички автомобилни спортове. Тук трябва да се отбележи, че много често срещана грешка на различни автори е да приравняват различни автомобилни състезания нямащи нищо общо с ралито и да ги описват като ралита. Просто думата рали се е превърнала в нарицателно за автомобилно състезание. Много често дори пистови състезания се наричат ралита, като това разбира се е груба грешка и не би трябвало да се допуска, защото обърква хората.

Ралито е спорт който се провежда по отворен маршрут т.е. не по писти а по участъци от различни пътища, които се използват от обикновени автомобили. Има ралита на различни настилки – асфалт, макадам (gravel), сняг и лед. Макадама в българската терминология е много общо понятие – много по-добре звучи на английски “gravel – земя” т.е. по черни пътища. Макадам обаче на български означава един вид пътна настилка. Щом става дума за макадам трябва да се разбира кал, пръст, камъни. Има различни настилки – например световното рали Финландия е на почти истински макадам т.е. дребни камъчета. Рали Акрополис и Рали Кипър се провеждат при много тежки условия – по-едри камъни и пръст. Рали Великобритания е върху кал в по-голямата си част. Рали Швеция е на сняг и лед. Ралитата Корсика, Германия, Монте Карло се провеждат на асфалт.
В ралито се използват обикновени автомобили базирани на различни масови модели. Не се използват прототипи както в много пистови автомобилни състезания.
Автомобилът се управлява от пилот и навигатор. Пилотът управлява автомобилът, а навигаторът му диктува пътят по записки. Тъй като етапите в ралитата са дълги няма как пилотът да научи трасето както става при пистовите състезания за да може да кара максимално бързо трябва да знае какви завои и препятствия му предстоят. И тук е именно майсторството на пилотите – те не знаят какъв е завоят и какво им предстои и само по това което разбират от навигатора трябва да се ориентират за да минат максимално бързо по участъка.

Какво представляват записките (pace notes)?
Записките които чете навигаторът на пилота се правят от двамата на тренировки. С тренировъчен автомобил се преминава през участъците и се записват завоите, правите, различни препятствия и полезна информация. Половината от успеха на един екипаж се дължи на добре направените записки! Примерен участък от записките е следния “300 ляв 5 минус в десен 1 плюс, 100 десен 3 минус” и т.н. Обикновено повечето пилоти си определят различна трудност на завоите примерно 1 най-лесен до 5 – най-труден, плюс означава преминаване с газ, минус – без. Горния запис означава 300 метра права след това завой с пета трудност без газ след него веднага лесен десен с много газ, след 100 метра десен средна трудност без газ и т.н. Записките са третото око на пилота. Без тях екипажът ще може да мине безопасно със скорост малко по-бърза отколкото ще минем ние с обикновените коли. Разбира се в записките се отбелязват и друга информация – хлъзгавост, преминаване през шикани, превали... Добре е да се разбере, че в рали спорта навигаторът ако не е по-важен от пилота в различни ситуации то поне е важен за успеха колкото него! Много често навигаторите остават незаслужено в сянката на пилота, а успеха на екипажа се дължи наполовина на тях.

Как се провежда едно рали?
Ралито се провежда по маршрут определен от организатора. Има определени отсечки в него наречени специални етапи (СЕ или Special Stage-SS на английски). По тези етапи с различна дължина – обикновено 10-40 км. се засича времето на всеки екипаж. Тези специални етапи се затварят за движение по време на състезанието. До края на ралито времената се събират и така се получава класирането. Между специалните етапи има междинни участъци (liaison) където не се засича време – по тези участъци екипажите се предвижват до следващите специални етапи или се прибират в сервизния парк. Тези междинни връзки не се затварят за движение и правилника за движение по пътищата на съответната страна трябва да се спазва и от състезателите, а състезателните автомобили да отговарят на местното законодателство. Това предвижване по маршрута се регулира от графикът (timetable), който показва точните времена когато даден екипаж трябва да е на старт на специалния етап или да се придвижи до сервизния парк. Всяко отклонение от графика (закъснение или подраняване) се наказва с допълнително време от съдиите. Спазването на графика се следи на различни часови контроли (ЧК) по маршрута. След няколко етапа (може и един ако е по-дълъг) всеки екипаж има право да получи сервизна помощ в т.нар. сервизен парк. Мястото на сервизните паркове и тяхната продължителност (обикновено 20-40 мин) се дефинира в графика. По време на сервиза по автомобилите работят определен брой механици за отстраняване на различни повреди. Смяна на цял комплект гуми може да става само в сервиза. Всяко закъснение в сервиза се наказва с допълнително време. В специалните етапи и междинните участъци (liaison, road section или пътни секции ) по колата не могат да работят механици и да сменят части. При повреда на пътя само пилота и навигаторът могат да работят по автомобила.
Световните и европейските ралита (бившите с коеф. 20) обикновено се провеждат 3 дни. Има разбира се ралита които са с продължителност два и дори един ден. След края на всеки ден автомобилите се прибират в т.нар. закрит парк или по-популярното име park ferme.

Какво е специален етап?
Беше обяснено по-горе

Какво е супер-специален етап?
Супер специалните етапи или ССЕ (SSS – Super Special Stage) са етапи където автомобилите се състезават два по два на паралелно трасе. Възможно е и да не са на паралелно трасе, а просто на много къс участък. Тези етапи се правят много къси – обикновено около 2-3 км. Те се правят така, че на тях да се събира много публика и основната им цел е атракцията. Времето също се засича като на специален етап и се прави класиране. Времето обаче, което печелят или губят състезателите обикновено е нищожно заради малката дистанция. Може да се каже че основната цел на ССЕ е атракция за зрителите и телевизиите.

Кой организира състезанията?
Ралитата се организират обикновено от местни клубове или от местната федерация. В България рали “България” се организира от Българската федерация по автомобилен спорт (БФАС). Спортния и техническия правилник който се използва в световните, европейските и регионалните първенства е създаден от Международната федерация по автомобилен спорт (ФИА). На местно равнище се провеждат състезания които не отговарят на изискванията на ФИА – такова е например рали “Стари столици”. Там правилникът е на БФАС.

Какво е WRC?
WRC означава World Rally Championship или преведено на български Световен рали шампионат. Той се организира от ФИА и е съставен от ралита на различни настилки. Световния рали шампионат е най-престижната проява в този спорт. В него както във Формула 1 участват пилоти и конструктори. За да участват в класирането за световната купа пилотите или конструкторите трябва да са заявили преди старта на шампионата, че ще участват във всички състезания. Световния рали шампионат се провежда от 1979 година. Точките, които се дават са както във Формула 1. От 2003 са следните:
10 т. за първо място
8 т. за второ място
6 т. за трето място
5 т. за четвърто място
4 т. за пето място
3 т. за шесто място
2 т. за седмо място
1 т. за осмо място

Какво е Супер Рали системата?
Това е специално правило въведено официално от ФИА през 2005 година за Световния рали шампионат позволяващо на отпаднал екипаж да продължи участието си в следващата част (следващия ден) от състанието. При анонсирането си през 2004 тази система срещна много противници сред пилотите и феновете заради това че нарушава принципите на рали спорта. Някой от състезателите я нарекоха дори "Плейстейшън система" в аналогия с популярната игра. В крайна сметка ФИА успя да измисли компромисен вариант, с който да намали тези негативни мнения, но и да защити интереса на телевизиите и рекламодателите, които имат изгода от нея.
Супер рали системата гласи, че отпаднал екипаж може да продължи в следващия ден от състезанието като ако е приоритетен му се дава времето на най-добрия приоритетен за всеки пропуснат етап плюс допълнителни 5 минути. Ако пилота няма приоритет му се дава времето на най-бързия от неговия клас плюс 5 минути за всеки пропуснат етап. Ако екипажа отпадне след последния специален етап ще се смята, че той не е участвал в него. При отпадане ако екипажът не обяви, че се отказва се смята, че продължава по Супер рали системата. В крайна сметка при използване на тази система екипажът няма реален шанс за добро класиране, а просто кара за себе си, феновете, спонсори или отбора.

Какво е световен шампионат за млади пилоти или JWRC?
JWRC е световния рали шампионат за млади пилоти. В този шампионат се карат автомобили от т.нар. група Супер 1600, за която става дума по-надолу. До 2004 го пилотите трябваше да са родени след 1 Януари 1975 г., но от 2005 това изискване отпадна. Този шампионат е съставен от седем кръга от Световния рали шампионат. JWRC е шампионат само за пилоти.

Какво е Световен шампионат за серийни автомобили гр N или PWRC?
Това е шампионат също само за пилоти като в него се участва със серийни автомобили от гр. N, които са обяснени по-надолу. Този шампионат се нарича също PWRC или Production Car World Rally Championship. Тук шампионатът също е от седем кръга от световния рали шампионат, но всеки пилот е длъжен да изключи едно състезание от програмата си и фактически участва само в шест кръга. В PWRC през 2004 участва и българския екипаж Георги Гераджиев – младши – Никола Попов с автомобил Mitsubishi Lancer EVO7.

Какво е Европейски рали шампионат (ERC)?
От 2004 година промените в Европейския шампионат са значителни. Бившите ралита с коефициент 20 вече станаха кръгове от Европейския рали шампинат без коефициенти. Този шампионат е съставен от 9 ралита, в който влиза и нашето Рали "България". До 2004 година Европейския шампионат беше само на асфалт, но от 2005 година това изискване отпадна и ралитата могат да бъдат на всякакви настилки. Пилотите имат право да участват във всички състезания и събират точки от всички ралита, като нямат право да вземат точки от други европейски ралита освен тези от Европейския рали шампионат определени в календара. Точките са същите като в световния шампионат.
Другата голяма промяна е забраната на А8, вкл. WRC автомобилите в Европейския шампионат от 2004 година. В момента участие имат право единствено пилоти с автомобили гр. А5, А6, А7 и гр. N във всички класове и новите автомобили Супер 2000. От 2005 година са забранени и Кит Кар автомобилите с кубатура над 1600 см2 - примерно много разпространените до 2004 Пежо 306 Макси. Повече за групите и класовете по-надолу.

Какво представляват регионалните Европейски шампионати?
От няколко години ФИА създаде регионалните европейски шампионати. Има 4 шампионата, като от 2005 са следните: Южноевропейска рали купа, Източноевропейска рали купа, Западноевропейска рали купа и Северноевропейска рали купа. България и българските пилоти участват в шампионата на Източна Европа. От 2005 година България участва в Южноевропейската рали купа заедно с Румъния, Югославия и Грузия. Нашия пилот Димитър Илиев е двукратен носител на купата на Източна Европа – за 2000 г. и 2001 г. За 2002 г. носител на купата е също български състезател - Крум Дончев. От 2003 г. в регионалните шампионати е забранено използването на автомобили с 4 двигателни колела и турбо компресор в това число и WRC автомобилите, а от тази година в правилника забраната е същата както в Европейския рали шампионат. Състезанията от които се събират точки са определени предварително в календар и тук все още важи старата система с коефициенти на ралитата като те могат да бъдат 2, 5 и 10. Точките, които се вземат са същите като в Европейския и световен шампионат, но се умножават по коефициента на ралито. Коефициентите се определят на базата на много фактори - дължина на ралито, организация и т.н. В тези шампионати се включват и макадамови ралита, а не само асфалтови. За да влезе в класацията всеки пилот е необходимо да е участвал в поне 5 състезания от календара.

Какво представляват приоритетите на пилоти?
Пилотите е възможно да притежават приоритет А или В. Това представлява нещо като категоризация уменията и постиженията на пилота. Приоритет А се дава на пилотите участващи в световния шампионат, като той самия се дели на три приоритета. Приоритет В се дава на останалите пилоти по точно определени критерии, като разбира се не всеки пилот може да има такъв приоритет. Приоритетните категории са важни за подреждането на стартовия списък в едно рали - първо стартират винаги пилотите с приоритет А, после приоритет В, като стартовия интервал между приоритетните пилоти трябва да е поне 2 минути. През следващите дни на състезанието първите в подреждането равни на броя на приоритетните пилоти в стартовия списък плюс 5 екипажа стартират също на поне две минути.

Какво е планинско състезание?
Много често може да чувате думата планинско състезание. Това е рали състезание с дължина от няколко километра обикновено не повече от 10. За трасе на тези състезания се избират участъци където пътят се изкачва само нагоре без равни части и спускания. Затова се наричат планински състезания или по-точно както е английския термин hillclimbs. На тези планински състезания се участва със същите автомобили като в ралитата и има същите категории, разбира се състезателните коли са настроени по друг начин. Разликата е че няма навигатор – дистанцията е много къса и пилотът може да научи достатъчно добре трасето. Поради тази причина при състезателното изкачване по трасето е необходимо да не се правят никакви грешки и да се мине колкото се може по-точно по етапа. При ралито някои грешки могат да бъдат компенсирани в хода на състезанието. В българския републикански шампионат по планинско има два манша – минава се по два пъти и времената се събират. Чак тогава се прави класиране. В републиканския ни шампионат по планинско се използват и автомобили от т.нар група Хобикар или гр. Х.

За да разберете повече за различните шампионати разгледайте правилниците на Международната федерация по автомобилен спорт (ФИА) за рали.

Технически страна на рали спорта
В ралитата участват различни марки и модели автомобили. Те се класифицират по групи и класове. Има генерално класиране на ралито и класиране по групи и класове. Това е важно, защото автомобилите от малките гласове няма как да се борят адекватно с по-мощните машини.
Преди да говорим за групите и класовете е необходимо да изясним какво означава терминът хомологация. Хомологацията е процес при който се удостоверява, че автомобилът отговаря на изискванията на ФИА за определена група и клас. Хомологацията се дава на марката и моделът на автомобила, като времето на хомологация има срок. Хомологацията на дадена марка и модел се заявява от завода-производител. Примерно Лада Самара 21083 е хомологирана за първи път през 1988 г. и хомологацията и изтича през 2002 г. След това този автомобил не отговаря на изискванията на ФИА и се казва че е с изтекъл срок на хомологация. След този срок автомобилът не може да бъде допуснат до състезание.
За всички които искат да се запознаят със всички марки и модели хомологираните автомобили и срока на хомологацията препоръчваме да прочетат хомологационния списък на ФИА включен в Приложение J на техническия правилник на ФИА.

Групи
Група А – това са истинските рали автомобили, които се подготвят за състезание. ФИА ги дефинира като туристически автомобили. За да бъде хомологиран автомобил в гр. А трябва да бъдат произведени поне 2500 автомобила в продължение на 12 последователни месеца. При автомобилите гр. А е разрешена промяната в окачването, спирачната система, двигателят, трансмисията в определени граници, които са дефинирани в Приложение J на техническия правилник на ФИА. Тези автомобили обикновено са с променени двигатели спрямо серийните модели, с изцяло различни трансмисии и предаване, използват се по-леки материали в каросериите.
Група N – това са т.нар. серийни автомобили. При тях измененията в базовия вариант позволени от правилника са много по-малко в сравнение с гр. А. Всички позволени изменения също са описани в приложение J на техническия правилник на ФИА. Затова тези автомобили са много по-евтини от гр. А и много по-близки до серийните варианти, разбира се и по-малко конкурентоспособни на автомобилите гр. А. Всички автомобили хомологирани в гр. N са валидни и за гр. А т.е. могат да бъдат записани на състезание като гр. А. Обратното обаче не е позволено.

За всички които искат да се запознаят в подробности с техническата страна и позволените и забранени изменения по спортните автомобили препоръчваме да прочетат Приложение J на техническия правилник на ФИА.

Трябва да споменем и още нещо много важно. ФИА дефинира всички класове по кубатура на двигателите. Когато говорим за турбо двигатели и в двете групи реалната кубатура на двигателя се умножава по коефициент 1,7 за да получим фактическата кубатура. Затова турбо двигателите влизат в по-горни категории. Например турбо двигател с кубатура 2000 см3 се разглежда като двигател 3400 см3. Друго важно нещо при турбо моторите, което не е лошо да се знае е т.нар. ограничител на отвора на турбокомпресора. И в двете групи А и N за рали и европейските кръгове по планинско е необходимо този рестриктор да бъде с диаметър 34 мм. При всички останали състезания е позволено да няма ограничител.

Класове
група А клас 8 или А8 – Това са най мощните автомобили използвани в момента в рали спорта. При тях влизат и автомобилите за световни ралита или т.нар. WRC (World Rally Car). В тази категория важат техническите правила за гр. А. Най общо това са автомобили с двигатели от 2000 см3 до 3500 куб. см. Повечето съвременни автомобили хомологирани в гр. А8 са коли с турбо двигатели 2000 см3 с четири двигателни колела. Мощността на двигателите е ограничена до около 300 к.с. Понякога тази категория се нарича и А4.
WRC автомобили – тук е момента да се вмъкне информация за много популярните WRC състезателни автомобили. Те са в категория А8. При тях обаче различното е че за хомологация на колата е необходимо производството само на 10 автомобила, като преди това задължително марката и модела са хомологирани в гр. А. Тези автомобили се произвеждат обикновено в спортното подразделение на завода-производител или друга високотехнологична фирма специализирала в подготовката на състезателни автомобили. Почти е невъзможно подготовката на такъв автомобил в частен автомобилен клуб. Цената на тези автомобили достига 500 000 евро. Последните модификации се използват от тимовете участващи в световния шампионат. За съвременните WRC автомобили може да се каже най-общо че са с 2000 см3 двигатели с турбо компресор и четири двигателни колела. Мощността на двигателя трябва да е ограничена на 300 к.с. Предавателните кутии са секвенционални т.е. включването на предавките става само с преместването на лоста напред и назад, обикновено това става по електро-хидравличен път с един малък лост на волана или до него. Използват се активни диференциали – междинни, предни и задни и електронно управление - т.нар. тракшън контрол.
група А клас 7 или А7 – това са автомобили с двигатели с кубатура от 1600 до 2000 см3 без турбо компресор и две двигателни колела – обикновено предни. Мощността на двигателите достига 250 к.с. с кубатура 2000 см3. В тази категория влизат и т.нар. категория Формула 2 – Ф2. Те не се използват в световния шампионат, но преди няколко години имаше паралелен световен шампионат Ф2 където се караше с такива коли. ФИА премахна този шампионат и го замени със световния шампионат за млади пилоти (JWRC или Супер 1600) и световния шампионат за серийни автомобили (гр. N или PCWRC). Такива състезателни коли обаче все още доста се използват в европейския шампионат и националните шампионати. Понякога този клас се нарича А3.
група А клас 6 или А6 – това са автомобили с двигатели с кубатура от 1400 см3 до 1600 см3 без турбокомпресор и две двигателни колела. В тази категория влизат и Супер 1600 автомобилите които се използват в световния шампионат за млади пилоти. Супер 1600 не са всички автомобили гр А6, а само тези с двигател до1600 см3 и които са хомологирани в Супер 1600 от ФИА. Мощността на тези автомобили достига 215-230 к.с. Понякога този клас се нарича А2. Последните правила на ФИА за Европейските шампионати правят моного популярни именно тези автомобили.
група А клас 5 или А5 – това са най слабите автомобили гр.А и обикновено се управляват от по-млади пилоти с по-малък опит. Те не се използват в световния шампионат. Двигателите им са до 1400 см3 без турбо компресор и две двигателни колела. Мощността им достига 140-170 к.с. Тази група понякога се споменава като А1.

Група N – серийни автомобили. При класификацията на серийните автомобили изискванията за кубатура са същите както при група А.
група N клас 4 или N4 – отговаря на А8. Това са серийни автомобили с двигател от 2000 см3 до 3500 см3 с атмосферно пълнене и до 2000 см3 с турбокомпресор. Повечето автомобили N4 са с четири двигателни колела.
група N клас 3 или N3 – отговаря на А7. Серийни автомобили с двигател с кубатура от 1600 см3 до 2000 см3.
група N клас 2 или N2 – отговаря на А6. Серийни автомобили с двигател с кубатура от 1400 см3 до 1600 см3.
група N клас 1 или N1 – отговаря на А5. Серийни автомобили с двигател с кубатура до 1400 см3.

Какво е група В?
Може да сте чували вече за гр. В или за “легендарната гр. В”. Това наистина са легендарни рали автомобили. Гр. В е създадена официално през 1983 година. Самите автомобили са се разработвали от 1980 година. Преди група В рали автомобилите са били в повечето случаи с двигатели от около 250 к.с. и задни задвижващи колела. През 1980 г. Ауди започва да разработва легендарното си Quattro. Точно тогава се доказва и че състезателните коли с четири двигателни колела също могат да бъдат атрактивни и разбира се много по-бързи от тези преди това. След 1983 година настъпва един наистина велик период от историята на ралито - ерата на група В. Автомобилите са много бързи, много атрактивни, но и наистина много опасни. Автомобилите от гр. В са били с двигатели от над 500 к.с. и на много високо технологично равнище за онова време. Като пример за тези коли може да се дадат два общоизвестни факта. Lancia Delta S1 е ускорявало до 100 км/ч за 2,3 сек. на макадамова настилка! Хенри Тойвонен е карал на пистата Ещорил в Португалия същата кола и е направил време, с което е можел да се класира шести в квалификацията на тогавашната Формула 1! Найджъл Менсъл е споменал че с неговото Peugeot 205 T16 е можел да дръпне на старт Ф1 болид! Това показва за какви автомобили става дума. Края на гр. В настъпва през 1986 когато на рали Корсика водещия пилот на Ланча – Хенри Тойвонен катастрофира като и двамата с навигатора си загиват. ФИА моментално забранява гр. В автомобилите. След края на гр. В от Ауди съобщават че са направили за тяхното Куатро двигател с мощност 1000 к.с.! Това показва колко много са забравили за ралито от ФИА съсредоточавайки се в онези времена към Ф1. Група В съвсем правилно е спряна заради недоглеждането на ФИА – практически не е имало големи ограничения в правилника и тези автомобили са били едни истински пистови болиди, които са били изключително опасни за рали. След края на гр. В ФИА започва да обръща много по-голямо внимание на сигурността и да намалява мощността и увеличава сигурността на колите. Повече за група В може да разберете от Кратка история на Група Б и от http://www.stormloader.com/groupb/

Този раздел ще се обновява постоянно. Ако имате някакви въпроси и коментари пишете на damon@rally-club.net

 
   
Някои права запазени Creative Commons License (сс) 2002-2008 Рали Клуб - България