Rally Club Bulgaria - Рали Клуб България      
Рали Клуб България - Rally Club BulgariaОфициален партньор - YaccoРали Клуб България
  # # # # # # # # # # # #  
#
   
 

Въпроси към Ясен и Дилян Попови зададени от потребителите
на сайта на Рали Клуб - България

За първи път Ясен и Дилян Попови, шампиони на рали в Българския рали шампионат за 2005-та година отговарят на посетите на сайта на Рали Клуб - България във форума на клуба в новата рубрика "Въпроси и отговори". Посетителите имаха възможност да зават въпроси две седмици точно след световното рали "Монте Карло", където Ясен и Дилян караха за ОМВ Рали Тим в Световния рали шампионат за серийни автомобили. Въпросите са запазени почти в оригиналната си форма. Надяваме се рубриката да продължи да се развива и да става все по-популярна в бъдеще.


Никола Любенов, гр. Велики Преслав
- Знам че Монте Карло е най-непредсказуемото рали в СШ и ако не беше катастрофата то на кое място се определяхте на финала?
След като видяхме развитието на ралито след нашето отпадане, спокойно можеше да се надяваме на първите две места.
- По добра ли е колата от шампинската?
Не - колата е същата дори малко по тежка.
- Какво ви каза Манфред Щол след катастрофата?
Освен много добър състезател и изключително педантичен човек , Манфред е и наш добър приятел – съвсем искренно беше много радостен от силня ни старт и временното водачество в групата – и разбира се притеснен за нас и тъжен след катастрофата. Но разбира се пределно наясно е, че понякога и това е част от играта. Неприятност, която и той е преживявал неколкократно.
- Искам да ви поздравя за невероятното каране за двете етапни победи БРАВО момчета карахте и дадохте всичко от себе си. Какво по-хубаво!
Благодарим


Павлин Калчев, гр. Троян
- Първо искам да Ви поздравя за доброто каране и да Ви пожелая за в бъдеще без такива инциденти! Благодарим
- Въпросът ми е - като изключим катастрофата, как определяте карането си на рали Монте Карло ? Карането в едно такова състезание и особенно Монте Карло е един голям компромис между бързината и надеждноста. Само с две минавания по трасето на тренировките – общо взето е и голям риск. Може би ще е интересно да споменем, че темпото и бързината в Българския шампионат е много по голямо. Тоест ако караме в родното първенство както карахме на Монте Карло – само може да си мечтаем за шампионска титла.
- Как оцениха карането Ви ОМВ Рали тийм? И ще има ли бъдещи изяви на световната сцена?
Много положително. За да сме искренни има малък шанс за още поне една изява, но разбира се още нищо не се знае.


Любомир Опълченски, гр. Варна
- Въпросът ми е предимно към Дилян. Би ли разказал малко повече за описването на отсечките? Всички знаем, че тези отсечки са много трудни и меко казано специфични.
Описването не е по-различно от което и да било друго състезание в което сме участвали. Огромния опит който имаме като екип ни помага дори и с по-малко минавания да опишем 90% точно. Много вярно, че са специфични– ще споделя с вас една подробност – в цялата ни кариера с Ясен , при всички трасета които сме карали у нас и в чужбина никога не сме имали в записките по-остър завой от “ 3 минус – максимум 2 плюс” (системата ни на каране е от 2 до 6 като 6 е наи бързия завой) – но на Монте Карло на няколко пъти се появи “ 1 минус и 1 плюс”.
- Би ли споделил подробности относно записките които сте направили с Ясен, и респективно след това, в хода на самото рали, имали ли са проблеми и "изпускане" на завой. "Изпускане" имам в предвид, не излизане от пътя, а неправилно прочитане и "губене" на някои завой.
С удоволствие – на някои места трасето е толкова тясно че не можеш да отвориш двете врати на колата ( от едната страна е скала, а от другата парапет) – това изисква много голяма точност при завиване за да не удариш колата от вътрешната страна на завоя – т.е. специално внимание отделихме на термините “не вътре” т.е. не влизай вътре в завоя и “дръж вън” или стой от външната страна на завоя. За наша радост не се “изгубихме” никаде по трасето за което ще ви издам една техника която се практикува от повечето пилоти и която навярно знаете.
По време на второто тренировъчно минаване снимаме отсечките с камера монтирана в автомобила. След това всяка вечер отделяме повече от 3-4 часа пред телевизора в хотела за – както се досещате – сухи тренировки. И двамата гледаме, слушаме какво чета аз на записа. Връщаме многократно определени пасажи, също и на забавен каданс. Това общо взето ни помага да изчистим така наречените “ проблемни места” кадето някой завой е просто лека чупка в правата и би могло да стане объркване в записките. Разбира се и в хода на състезанието правим поправки. Също много ни помогна и факта, че тренирахме с истински състезателен автомобил Mitsubishi Lancer EVO 6 от група N.

- И последно, интересно ми е какво мислят и двамата за техният автомобил? Как го виждат, на фона на конкуренцията?
Автомобила беше много добър и много добре подготвен – за съжаление както знаете бе Мицубиши ЕВО 8 а конкурентите разполагаха с ЕВО 9 или Н12 – Субару. Доколкото разбрахме, след края на първия ден се е наложило да се сменят доста неща. Да, за жалост се наложи екипа на Щол Рейсинг за 35 минути да смени скоростна кутия , междинен диференциал, съеденител както и да направи пълен преглед на автомобила.
Проблема беше в скоростите, а другите агрегати отбора реши да ги смени за сигурност. За съжаление в първия сервизен парк на втория ден (който е 10 минути) по план трябваше да сменим и спирачната течност, но не се вместихме във времето – закъсняхме с 2 минути (20 сек. наказание) и не успяхме да обезвъздушим изцяло спирачната система – за това и изгубихме много време в началото на деня.


Бойко Стойчев гр. Шумен
- Искам да ви поздравя за много доброто представене и за двете етапни победи на най-трудното рали.
Благодарим
- Въпросът ми е към Ясен,какво е да караш със сликове на сняг, особенно в по тесните участаци от етапите? Имам предвид колата става ли неконтрилируема или се получават красиви минавания?
Изключително трудно се кара със сликове на сняг и лед и по скоро се получават красиви завъртания. Както се казва в клишето “каквото за нас такова и за всички участници“. Проблема от моя гледна точка е че няма никакъв състезателен елемент или пилотски умения – колата е с изключен анти-лаг – и се пързаля само от собствената си тежест (всичко става толкова бавно, че човек би могъл да тича по бързо от колата). Общо взето, който извади късмет и не се завърти е с по добро време на ледения участък.

- Какво е чувството,когато се състезаваш сред най-добрите в света?
Приятно


Антоний Тодоров, гр. Русе
- Благодаря ви за радостта, която доставяте на многобройните фенове на автомобилният спорт при всяко ваше участие на състезание. Заклет ваш фен съм и от доста време искам да вляза в контакт с вас, за да разбера дали не бихте ми дали няколко урока по управление на автомобил и работа със записки?
За мен ще е изключителна чест да се срещна и запозная с вас!
Пожелавам ви, да постигнете успехи, които никой българин не е постигал!

Благодарим за хубавите думи – с удоволствие ще ти помогнем щом си със “състезателна кръв”. Имаме намерение много скоро да започнем да помагаме на млади състезатели и да споделим нашия опит и знания натрупани през годините.
Връзка с нас можеш да нправиш чрез официялния сайт на ОМВ РАЛИ ТИМ БЪЛГАРИЯ – www.omvrally.com


Цветомир Иванов, гр. Плевен
- Към Ясен: С какво успяхте да изненадате конкурентите в началото на ралито и на какво се дължи отстъпването на челната позиция? Какви технически проблеми Ви съпътстваха по състезателното трасе?
Честно казано не знам с какво сме ги изненадали. Направихме добра подготовка преди ралито – в Австрия колата беше добре настроена – тръгнахме със средно силно темпо, а след втората отсечка се оказа че водим в групата – наистина изненада и за нас. За съжаление на третата отсечка първо застигнахме по-бавен състезател пред нас и дълго не можахме да го изпреварим, след това колата ни угасна на един завой, а към края се появиха проблеми в спирачната система и скоростите, които се наложи да сменим.
-
Към Дилян: Беше ли по-различна работата на навигатора извън специалните етапи спрямо националните и европейските шампионати? Ако да - Създаде ли това затруднения в работата Ви?
Да определено работата извън специалните етапи е по-различна, но не бих казал че е създала затруднения, напротив, аз лично никога не съм посещавал на живо рали от Световния Шампионат и се чуствах като човек чиято мечта най-накрая се е сбъднала, а тогава не чувстваш никакви затруднения.
- Много успехи и титли през новия сезон. Тъй като ще бъда някъде сред публиката за награждаването на Рали България, бих помолил да застанете на най-високото стъпало, за да стане хубава снимка.
- Страхотно пожелание – Благодарим!


Ивайло Христов, гр. Севлиево
- Към двамата: Как се отрази и почувствахте ли несигурност от разликата в организирането на тренировачните минавания по етапите преди рали Монте Карло от тези в родния рали шампионат, тъй като правилника не позволява повече от две минавания по отсечките преди състезанието?
Да, почуствахме несигурност – в Българския шампионат все още можеш да се подготвиш много по-добре. Имаме скромен опит от двете години, в които участваме в Австрийското рали Валдвиертел (където тренировъчните минавания са 3).
- Имат ли българските екипажи място на ралитата от СРШ и дали сме конкурентноспособни?
Да определено имаме място там и трябва задължително да се появяват колкото се може повече наши екипажи, а не по една лястовичка от време на време. Всички видяхме, че бълагрин може да прави добри класирания и да печели отсечки (Митко Илиев – Корсика 2002), а също и да води във временното класиране (Попови – Монте Карло 2006). Всички сме свидетели колко близък и колко напрегнат беше шампионата у нас през миналата година – имахме три състезания в които разликата на финала между първия и втория беше една секунда. Сигурни сме, че ако на наше място в Монте Карло бяха Крум Дончев, Митко Илиев, Ради Козлеков и т.н., то те щяха да имат същия успех, а защо не и по добър!
- Бяхте ли готови психически за такова голямо и авторитетно състезание като рали Монте Карло?
Да
- Пожелавам на отбора успешен и безавариен сезон 2006. И най важното - ФИНАЛ след всеки СТАРТ!
Благодарим.


Росен Врачански, гр.Ловеч
- Изпитах особено чувство когато Ви видях колата на шейкдауна и когато Ви съобщиха имената пред казино Монте Карло - на официалното откриване. Благодаря!
И ние МНОГО БЛАГОДАРИМ – и за нас беше особенно приятно чувство да има “свои” наоколо и да виждаш Българският флаг по трасето. Специална Благодарност момчета - на Вас, и на Живко, и Здравко от Шумен (SAS Racing).
- Имам само един въпрос. Вие бяхте един от малкото екипажи които стартирахте на шейкдауна без шипове. Защо?
Успяхме да направим само две минавания на шейкдауна, както и повечето наши колеги – на първото бяхме със шипове, а на второто без (когато се и завъртяхме). Искахме да пробваме как се държи автомобила без шипове на лед.
- Пожелавам Ви на всички останали ралита да виждате карирания флаг и да радвате своите фенове. Благодаря


Живко Атанасов, гр. Шумен

- Имам въпрос към двамата: Това е първата ви сериозна катастрофа. Според вас дали ще ви повлиае занапред в карането и ако, в каква насока?
За съжаление не ни е първата сериозна катастрофа /и това е в играта понякога/. Имахме сериозна катастрофа през 2004 в Австрия, където автомобила беше много по-малко ударен, но ние бяхме пострадали физически доста повече от Монте Карло, кадето колата беше жалка картинка, но за наша радост ние бяхме 99% ОК. Надяваме се да не повлияе на карането ни занапред.



Христо Христанов, гр. Твърдица
- Искам първо да ви пожелая успех през сезон 2006.
Благодаря
- Въпросът ми е Ясен: След толкова много години воден от неговия навигатор и брат Дилян, би ли се доверил на друг навигатор? Жил Пеници беше заявил в едно интервю, че не би се доверил ва друг навигаотр освен на брат си Ерве.
През годините се сработваш много с твоя партньор и резултатите сами говорят за успешната връзка. Чувствам се много сигурен с брат ми, но може би малцина знаят, че аз съм имал трима навигатори преди него. Съпругата ми Мими Попова, с която съм започнал състезателната си кариера. Данчо Секулов, с който имахме добри успехи през моите “Ладови” години, и Бойко Благоев, с който започнахме за пръв път със “западен” автомобил – Форд Сиера Косуърт от Гр. Н. Сигурен съм, че ако се наложи бих могъл да работя добре и с друг добър навигатор.


Любомир Симеонов, гр. София
- Към Дилян: Как приемаш факта, че за вашия тандем,по медиите се говори като "Ясен Попов"? .Имаш ли желанието отново да се пробваш като пилот?
Приемам го философски. Както самия аз съм казвал – радостно е че на финала, на естакадата, има две бутилки шампанско и две купи.
Да имам желание, но не професионално, а просто за удоволствие в планинския и пистов шампионат. Надявам се скоро да имам и възможност за това.


Тихомир Тенев, гр.Провадия
- Поздрави за изключителното ви представяне на рали от подобен род - тежко и наистина много непредсказуемо.
Благодарим
- Въпроса ми е към двамата: вие участвахте в голямо международно състезание. Там бяха всички класни пилоти. Дали сте успели да проведете някои разговор с тези или други пилоти които биха могли да ви дадат много и изключително ценни съвети, от които би се повлияло нивото на опит на което сте в момента, съвети които биха ви помогнали да повишите ефективноста на вашите постожения? Благодаря и успех занапред и огромни постижения както в вътрешния шампионат така и в PWRC !
Неминуемо досега до върха във всяка една професионална област те обогатява и зарежда с допълнителна стръв и енергия, особенно ако покажеш, че скромното Българче може успешно да се бори с конкурентите. Ценни съвети получаваме само от Манфред Щол – всички други си пазят занаята така да се каже, а и не се познаваме добре с тях. Но определено стават всички по-дружелюбни с теб ако са те смятали за аутсаидер, а в последствие си показал резултати. Има една приказка, че само с гледане не става, но в случая ако гледаш правилно и внимателно анализираш какво правят големите отбори – можеш много да си помогнеш.


Тодор Томов
- Въпрос към Ясен Попов: През всичките години по трасетата сте имали възможност да се състезавате с доста на брой различни автомобили. Кой от тях усетихте като най-бърз?
Hyundai Accent WRC.
- Кой ви допадна най-много като начин на управление?
Toyota Corolla WRC (с която сме правили само продължителни тестове – за съжеление не сме я карали на състезание) също и нашето Mitsubishi Lancer EVO 8 се управлява много лесно и приятно.
- Какъв автомобил бихте предпочели за да постигнете по-добри резултати - с предни или задни задвижващи колела?
С предно предаване.
- А какъв бихте предпочели с оглед на удоволствието от управлението му?
Със задно предаване.


Станимир Стоянов, гр. В. Търново
- Към двамата: Каква е оценката ви за развитието на българския автомобилен спорт през последните години?
Много положително смятаме че нашия спорт се развива все по-добре от страна на клубовете и учасниците. Ако и федерацията излезе от зимен сън и направи малко промени нещата ще си дойдат на място.
- Дали липсата на състезания провеждани на настилка различна от асфалтовата влияе негативно върху развитието на пилотите у нас?
Да, влияе негативно. Ако имахме макадамови или снежни ралита щяхме да сме много по-добре подготвени за изяви навън.
- Според вас при наличие на такива състезания ще има ли желание и ВЪЗМОЖНОСТ от тяхна страна да участват?
Желание ще има. Възможност както до сега – без разлика асфалтово или друго състезание. Въпрос на малка допълнителна инвестиция. Между другото в съседна Румъния са направили добро решение - първата половина от шампионата е асфалт, а втората макадам. т.е. след средата на сезона отборите правят колата макадамова и така до края.


Николай Китанов, гр. В. Търново
- Според вас кой ще е най-опасният Ви конкурент в борбата за титлата в Българския рали шампионат през идващия сезон?
Димитър Илиев, Крум Дончев. Ради Козлеков и Данчо Данчев – ако успеят да си усигурят конкурентен автомобил, а също очакваме и изненади от приоритетния състезател на България за 2006-та – Георги Танев. - Всички знаем какви са регламентите за класирането на Рали Валдфиъртел в Австрия – има отделни класирания за Европейския шампионат, за Австрийския шампионат, дори за двата дни на ралито. Вие победихте в категорията за Европейски шампионат. Чувствате ли се победителите в това рали?
Да ние сме победители в рали ОМВ - Валдфиертел – Европейски Регионален шампионат – 2005. Разбира се всеки, които се интересува може да сравни нашите времена с тези на автомобилите WRC , група А/8, Кит Кар и т.н., които използваха същото трасе за да проведат състезание валидно само за Австрийския шампионат. Да, правилно – допълнителното състезание за Австрийския шампионат стартираше 30 мин. след Европеийския и беше разделено на две отделни състезания за двата дни на надпреварата. Съответно в единия ден имаше един победите, а във втория друг. Отпадналите през първия ден стартираха във втория и т.н. Много интересно решение на Австрийската федерация. У нас се опитаха да направият нещо такова миналата година но ние нямаме достатъчно и класни автомобили за това.
-
Какво мислите за новите правила в Световния рали шампионат и по-специално СуперРали, което позволява рестартирането след отпадане?
За отпадналия състезател и за зрителите системата СуперРали е едно чудесно нещо. За останалите екипажи е нещо негативно. Само не е ясно в следващото рали ако ти си отпадналия дали няма да си от другия край на барикадата.
В книгата на Мартин Холмс - 2005-2006 има посветена цяла страница на това как Себастиан Льоеб се изказва негативно за СуперРали и меко казано “плюе” по нея. А всички видяхме какво стана в Монте Карло...

 
   
Някои права запазени Creative Commons License (сс) 2002-2008 Рали Клуб - България