Рали Интерспийд 2004-
битка на техниката
В края на миналата година
ФИА утвърди нови правила за провеждане на състезанията в Европейския
рали шампионат. Основното, което засягаше не малка част от
пилотите в пределите на Стария континет, бе забраната за използване
на автомобили от класовете WRC и А8. По този начин световната
федерация има за цел да намали разходите на частните отбори
и пилоти, които се състезават в Европейския рали шампионат.
Българската федерация по автомобилен спорт също утвърди новите
разпоредби. Така през тази година няма да можем да наблюдаваме
Ford Escort WRC на Илия Царски и Ford Escort Cosworth на Тихомир
Златков. След това решение право да се състезават на територията
на България имат автомобилите в класовете А7, А6, А5 и N4,
N3 , N2, N1.
През следващата година ФИА подготвя нови промени - от федерацията
смятат да забранят и участието на автомобилите от клас А7
модификации Макси и Кит кар и да останат само А7. Така в историята
отиват модели като Peugeot 306 Maxi, Renault Megane Maxi,
Citroen Xsara Kit Car, Seat Ibiza Kit Car.
През този сезон се очаква голяма битка в отделните класове
на Българския рали шампионат. В нашето първество навлизат
все по - нови автомобили, което няма как да не вдигне реномето
на нашия спорт. Ето защо решихме да ви запознаем със ситуацията
във отделните класове, за да можете да си направите най -
ясна представа за разпределението на силите:
Клас А7: (това са автомобили с двигатели с кубатура от 1600
до 2000 см3 без турбо компресор и две двигателни колела –
обикновено предни. Мощността на двигателите достига 250 к.с.
с кубатура 2000 см3. В тази категория влизат и т.нар. категория
Формула 2 – Ф2. Те не се използват в световния шампионат,
но преди няколко години имаше паралелен световен шампионат
Ф2 където се караше с такива коли. ФИА премахна този шампионат
и го замени със световния шампионат за млади пилоти (JWRC
или Супер 1600) и световния шампионат за серийни автомобили
(гр. N или PCWRC). Такива състезателни коли обаче все още
доста се използват в европейския шампионат и националните
шампионати. Понякога този клас се нарича А3.)
В този клас през новия сезон
най - вероятно ще се състезават трима състезатели - Крум Дончев
(Peugeot 306 Maxi), Николай Златков (Opel Astra GSi) и Пламен
Пантелеев (Seat Ibiza). Крум Дончев има най - големите шансове
да спечели както в този клас, така и в генералното класиране
на шампионата. През зимната пауза той ревизира напълно своето
Maxi и му закупи нов по - лек агрегат. Пилотските качества
на Крум не се нуждаят от коментар и затова най - логичната
прогноза е за негова победа.
При Ники Златков нещата стоят доста проблематично. Той закупи
през миналата година бившата кола на Данчо Данчев. Както е
известно на повечето любителия на спорта, английската Astra
страдаше от най - различни проблеми, които доста пъти изхвърляха
пилотите и от надпреварите. През миналия сезон Ники имаше
много проблеми със своя автомобил. Те започнаха още в първото
му състезание - рали България. На прехода след първия специален
етап Златков получи повреда в съединителя и прекрати участието
си. На следващото състезание в Пловдив мъките на Ники продължиха
осем етапа. На деветото изпитание "Здравец" той
отново получи проблеми, този път с двигателят и бе принуден
отново да се откаже. Това се оказа и последното му рали за
сезона. Той не стартира в следващите кръгове "Сосер",
"Стари столици" и "Ю рали" с надеждата,
че ще може да подготви автомобилът си по - добре. През зимната
пауза той отново работеше по него, но в първия старт за сезона
- рали "Траянови врата" той отново бе принуден да
се откаже - подпалиха се кабели в неговата бегачка. Надяваме
се, че той ще може да се отърве най - сетне от тези проблеми
и да направи призово класиране.
Колкото до Пламен Пантелеев, той гони по - скоро завършване
отколкото някакъв резултат. Неговия Seat Ibiza е с доста скромни
възможности и надали той ще е сериозна заплаха за своите съперници.
През миналата година той завърши на 24-то място в рали Хеброс
и на 18-то в Сосер - Сливен.
Клас А6:(това са автомобили с двигатели с кубатура от
1400 см3 до 1600 см3 без турбокомпресор и две двигателни колела.
В тази категория влизат и Супер 1600 автомобилите които се
използват в световния шампионат за млади пилоти. Супер 1600
не са всички автомобили гр А6, а само тези с двигател до1600
см3 и които са хомологирани в Супер 1600 от ФИА. Мощността
на тези автомобили достига 215-230 к.с. Понякога този клас
се нарича А2. Последните правила на ФИА за Европейските шампионати
правят моного популярни именно тези автомобили.)
В този клас по традиция има доста напрежение.
През последните години А6 се превърна в бойно поле за амбициите
на много пилоти. През тази година основните фаворити са трима
- Данчо Данчев (Citroen Saxo Super 1600), Ясен Попов (Citroen
Saxo Super 1600 или Citroen C2 Super 1600) и Георги Янакиев
- младши (Citroen Saxo Super 1600). Освен тях своите шансове
имат и още двама пилоти - Христо Парашкевов и Турал Митков.
Данчо имаше доста финансови проблеми през последните години,
които го лишиха от шанса да се бори за челно класиране в нашия
шампионат. След като спечели титлата в А6 преди няколко години,
той бе принуден да се откаже от спорта и да участва в състезанията
като ... зрител. Все пак успя да стартира в едно състезание
през миналия сезон - домашното си Стари столици. Там той втрещи
всички с отличните си времена, но техниката го предаде и той
отпадна. През тази година обаче Данчо е подготвил сериозен
бюджет, който ще му позволи да се бори както за титлата в
класа, така и за тази в гералното класиране, където обаче
ще му е много трудно срещу по - силната кола на Дончев.
Ясен Попов също страдаше от подобни проблеми. През миналия
сезон той успя да кара в само две от състезанията като завърши
с престижните второ място на рали България и второ на рали
Хеброс. През тази година той отново е подпомаган активно от
OMV и се надява на по - добър сезон от миналия. Ясен също
е един от претендентите за призово класиране в класа и в генералното.
Георги Янакиев - младши има опит от миналата година с този
автомобил. Той спечели шампионското звание в този клас, но
също в някои от състезанието имаше проблеми с автомобила.
В крайна сметка той успя да триумфира и да зарадва своите
фенове. Шансовете на Георги не са кой знае колко големи, защото
той кара от скоро в шампионата и все още няма нужния опит,
за да се бори с далеч по - подготвените си съперници Данчев
и Попов.
Очаква се Христо Парашкевов да е приятната изненада през сезона.
Той най - сетне изостави стария Vaz и закупи от Стоян Апостолов
Fiat Palio. С него пилотът от Севлиево има шансове да се нареди
в челото на класа.
Своите шансове има и другия пилот на Fiat Palio Турал Метков.
Той участва през миналата година на рали България , но не
успя да завърши. През този сезон стартира в първото ни рали
"Траянови врата" и успя да победи в класа, като
водеше доста успорвана битка с Янакиев, но Георги караше своето
тренировъчно Saxo.
Клас А5:(това са най слабите автомобили гр.А и обикновено
се управляват от по-млади пилоти с по-малък опит. Те не се
използват в световния шампионат. Двигателите им са до 1400
см3 без турбо компресор и две двигателни колела. Мощността
им достига 140-170 к.с. Тази група понякога се споменава като
А1.)
В този клас още преди началото на сезона
има явно изразен фаворит - това е пилотът на STS Моtorsport
Юлиан Ников. Габровецът отново ще разчита на своето отлично
подготвено VW Polo. Професионализмът, с който се работи в
този екип предвещава неравна борба между него и конкурентите
му, повечето от които отново ще разчитат на старите Vaz. В
Сърбия и Черна гора ще участват още двама пилоти в този клас
- Николай Николов (Peugeot 106) и шампионът в този клас отпреди
три години Мирослав Маринов (Vaz).
Клас N4:(отговаря на А8. Това са серийни автомобили с
двигател от 2000 см3 до 3500 см3 с атмосферно пълнене и до
2000 см3 с турбокомпресор. Повечето автомобили N4 са с четири
двигателни колела.)
Този клас обещава да е най - завързаният
в цялото първенство. Техническите параметри на колите не позволяват
на техните пилоти да се борят с А7 и А6 на асфалт, но борбата
за разпределение на местата в групата ще е жестока. Тук основните
фаворити са четирима - Димитър Илиев (Mitsubishi Lancer Evolution
7), Иван Маринов (Mitsubishi Lancer Evolution 6), Георги Гераджиев
- младши (Mitsubishi Lancer Evolution 7) и Георги Танев (Subaru
Impreza STi WRX).
Митко Илиев отново ще се състезава на родна земя след две
години, в които той успешно се конкурираше с пилотите от JWRC
и PCWRC. Там той постигна впечатляващи резултати. През тази
година обаче е решил да се съсредоточи върху българският и
европейският рали шампионат. Илиев ще се състезава с Mitsubishi
Lancer Evo 7, което закупи през тази година. Той проведе тестове
около Пещера и остана много доволен от новата си бегачка.
Пилотът на Boyla Automotor Sport е основния фаворит за спечелване
на шампионската титла в тази група. Той има невероятно богат
опит със коли от този клас и това му дава голямо предимство
пред съперниците.
Иван Маринов също има доста голям опит. В последните сезони
той неизменно е на първата позиция в тази група. През тази
обаче ще му е много трудно срещу по - младите му съперници,
а пък и неговият автомобил Mitsubishi Lancer Evo 6 е малко
по - слаб от този на конкурентите. Въпреки всичко сливенският
ас си остава един от главните претенденти за титлата.
Георги Гераджиев - младши също има своите шансове. Пловдивчанинът
трупа опит в PCWRC като засега има променлив успех. Той също
си закупи нов автомобил в края на миналата година - Mitsubishi
Lancer Evo 7 и може да се бори за челните места.
Най - младият пилот от карето е Георги Танев. Жоро се появи
за пръв път по трасетата преди две години като форлойфер.
През миналия сезон караше с Renault Clio в N3, като дори успя
да спечели един от стартовете. През този сезон пилотът на
GT Racing e решил да премине в по - горния клас и да премери
сили с доста силни съперници. Впечатляваща е и организацията
в неговия клуб. Танев има зад гърба си много сериозни спонсори,
които му помогнаха да закупи най - новият автомобил в тази
група - Subaru Impreza STi WRX. Към отбора се присъедини и
доайенът сред българските навигатори Румен Манолов. Въпреки
тези факти, на Георги ще му е много трудно, защото все още
няма нужният опит, за да се намеси в борбата за местата на
върха. Въпреки всичко, който си позволи да го подцени може
да бъде изненадан доста неприятно.
Клас N3:(отговаря на А7. Серийни автомобили с двигател с кубатура
от 1600 см3 до 2000 см3.)
През тази година отново трима ще си успорват
шампионското звание - Георги Гвоздейков (Peugeot 306 S16),
Пламен Стайков (Renault Clio) и Георги Белчев (Renault Clio
Williams).
Гвоздейков е шампион на страната за миналата година в този
клас. Той се сочи като основен фаворит и за тази година. В
неговия отбор се работи наистина сериозно и за това най -
добре говорят резултатите, които младият пилот постига. Заедно
със своя опитен навигатор Васко Христов, те са сериозна заплаха
дори и за някои от пилотите в по - горните класове. През зимата
Peugeot - то му бе напълно ревизирано, като от отбора закупиха
нова правозъба скоростна кутия, нова електроника от Peugeot
Sport и нов диференциал. Това дава надежди на екипажа, че
ще може да се пробори не само с българската, но и със сръбската
конкуренция в първия старт от новото първество.
Пламен Стайков се състезаваше и през миналата година в този
клас, но с не особено голям успех. През тази той се премести
под знамената на STS Motorsport като се надява този ход да
му донесе по - добри класирания.
Георги Белчев е познат на публиката с изявите си през миналата
година. Младият пилот имаше успешни изяви по скоростните отсечки
в нашата страна и спечели симпатиите на публиката. През тази
година той ще е един от основните конкуренти на Гвоздейков
за титлата. Жоро смени и своя навигатор като за този сезон
ще разчита на Елиан Николов. Автомобилът му остава същият
- Renault Clio Williams. За съжалание Георги Белчев не е подал
заявка за рали Интерспийд и най - вероятно ще започне атака
на титлата от втория кръг - рали България 2004.
Клас N2:(отговаря на А6. Серийни автомобили с двигател с кубатура
от 1400 см3 до 1600 см3.)
И през този сезон основен фаворит в клас
N2 ще бъде великотърновският прокурор Емил Денев. Той ще разчита
на добре подготвеният автомобил, който през миналата година
даваше минимални дефекти и спомогна много за добрият резултат.
Той обаче пропусна срокът за подаване на заявка и няма да
вземе участие в надпреварата край Белград. Така в негово отсъствие
шанс да започнат добре сезона имат Николай Кортелов и едиствената
дама, която се състезава в шампионата ни Олга Стоянова. И
тримата пилоти в този клас разчитат на автомобили Opel Corsa.
Надяваме се, че този материал ще ви бъде
полезен и сте научили нови факти, които ще ви бъдат от полза.
Владимир
Гатев
Rally- Club Bulgaria
|