Rally Club Bulgaria - Рали Клуб България      
Рали Клуб България - Rally Club BulgariaОфициален партньор - YaccoРали Клуб България
  # # # # # # # # # # # #  
#
   
 
Рали Интерспийд 2004- битка на техниката

В края на миналата година ФИА утвърди нови правила за провеждане на състезанията в Европейския рали шампионат. Основното, което засягаше не малка част от пилотите в пределите на Стария континет, бе забраната за използване на автомобили от класовете WRC и А8. По този начин световната федерация има за цел да намали разходите на частните отбори и пилоти, които се състезават в Европейския рали шампионат.
Българската федерация по автомобилен спорт също утвърди новите разпоредби. Така през тази година няма да можем да наблюдаваме Ford Escort WRC на Илия Царски и Ford Escort Cosworth на Тихомир Златков. След това решение право да се състезават на територията на България имат автомобилите в класовете А7, А6, А5 и N4, N3 , N2, N1.
През следващата година ФИА подготвя нови промени - от федерацията смятат да забранят и участието на автомобилите от клас А7 модификации Макси и Кит кар и да останат само А7. Така в историята отиват модели като Peugeot 306 Maxi, Renault Megane Maxi, Citroen Xsara Kit Car, Seat Ibiza Kit Car.
През този сезон се очаква голяма битка в отделните класове на Българския рали шампионат. В нашето първество навлизат все по - нови автомобили, което няма как да не вдигне реномето на нашия спорт. Ето защо решихме да ви запознаем със ситуацията във отделните класове, за да можете да си направите най - ясна представа за разпределението на силите:

Клас А7: (това са автомобили с двигатели с кубатура от 1600 до 2000 см3 без турбо компресор и две двигателни колела – обикновено предни. Мощността на двигателите достига 250 к.с. с кубатура 2000 см3. В тази категория влизат и т.нар. категория Формула 2 – Ф2. Те не се използват в световния шампионат, но преди няколко години имаше паралелен световен шампионат Ф2 където се караше с такива коли. ФИА премахна този шампионат и го замени със световния шампионат за млади пилоти (JWRC или Супер 1600) и световния шампионат за серийни автомобили (гр. N или PCWRC). Такива състезателни коли обаче все още доста се използват в европейския шампионат и националните шампионати. Понякога този клас се нарича А3.)

В този клас през новия сезон най - вероятно ще се състезават трима състезатели - Крум Дончев (Peugeot 306 Maxi), Николай Златков (Opel Astra GSi) и Пламен Пантелеев (Seat Ibiza). Крум Дончев има най - големите шансове да спечели както в този клас, така и в генералното класиране на шампионата. През зимната пауза той ревизира напълно своето Maxi и му закупи нов по - лек агрегат. Пилотските качества на Крум не се нуждаят от коментар и затова най - логичната прогноза е за негова победа.
При Ники Златков нещата стоят доста проблематично. Той закупи през миналата година бившата кола на Данчо Данчев. Както е известно на повечето любителия на спорта, английската Astra страдаше от най - различни проблеми, които доста пъти изхвърляха пилотите и от надпреварите. През миналия сезон Ники имаше много проблеми със своя автомобил. Те започнаха още в първото му състезание - рали България. На прехода след първия специален етап Златков получи повреда в съединителя и прекрати участието си. На следващото състезание в Пловдив мъките на Ники продължиха осем етапа. На деветото изпитание "Здравец" той отново получи проблеми, този път с двигателят и бе принуден отново да се откаже. Това се оказа и последното му рали за сезона. Той не стартира в следващите кръгове "Сосер", "Стари столици" и "Ю рали" с надеждата, че ще може да подготви автомобилът си по - добре. През зимната пауза той отново работеше по него, но в първия старт за сезона - рали "Траянови врата" той отново бе принуден да се откаже - подпалиха се кабели в неговата бегачка. Надяваме се, че той ще може да се отърве най - сетне от тези проблеми и да направи призово класиране.
Колкото до Пламен Пантелеев, той гони по - скоро завършване отколкото някакъв резултат. Неговия Seat Ibiza е с доста скромни възможности и надали той ще е сериозна заплаха за своите съперници. През миналата година той завърши на 24-то място в рали Хеброс и на 18-то в Сосер - Сливен.

Клас А6:(това са автомобили с двигатели с кубатура от 1400 см3 до 1600 см3 без турбокомпресор и две двигателни колела. В тази категория влизат и Супер 1600 автомобилите които се използват в световния шампионат за млади пилоти. Супер 1600 не са всички автомобили гр А6, а само тези с двигател до1600 см3 и които са хомологирани в Супер 1600 от ФИА. Мощността на тези автомобили достига 215-230 к.с. Понякога този клас се нарича А2. Последните правила на ФИА за Европейските шампионати правят моного популярни именно тези автомобили.)

В този клас по традиция има доста напрежение. През последните години А6 се превърна в бойно поле за амбициите на много пилоти. През тази година основните фаворити са трима - Данчо Данчев (Citroen Saxo Super 1600), Ясен Попов (Citroen Saxo Super 1600 или Citroen C2 Super 1600) и Георги Янакиев - младши (Citroen Saxo Super 1600). Освен тях своите шансове имат и още двама пилоти - Христо Парашкевов и Турал Митков. Данчо имаше доста финансови проблеми през последните години, които го лишиха от шанса да се бори за челно класиране в нашия шампионат. След като спечели титлата в А6 преди няколко години, той бе принуден да се откаже от спорта и да участва в състезанията като ... зрител. Все пак успя да стартира в едно състезание през миналия сезон - домашното си Стари столици. Там той втрещи всички с отличните си времена, но техниката го предаде и той отпадна. През тази година обаче Данчо е подготвил сериозен бюджет, който ще му позволи да се бори както за титлата в класа, така и за тази в гералното класиране, където обаче ще му е много трудно срещу по - силната кола на Дончев.
Ясен Попов също страдаше от подобни проблеми. През миналия сезон той успя да кара в само две от състезанията като завърши с престижните второ място на рали България и второ на рали Хеброс. През тази година той отново е подпомаган активно от OMV и се надява на по - добър сезон от миналия. Ясен също е един от претендентите за призово класиране в класа и в генералното.
Георги Янакиев - младши има опит от миналата година с този автомобил. Той спечели шампионското звание в този клас, но също в някои от състезанието имаше проблеми с автомобила. В крайна сметка той успя да триумфира и да зарадва своите фенове. Шансовете на Георги не са кой знае колко големи, защото той кара от скоро в шампионата и все още няма нужния опит, за да се бори с далеч по - подготвените си съперници Данчев и Попов.
Очаква се Христо Парашкевов да е приятната изненада през сезона. Той най - сетне изостави стария Vaz и закупи от Стоян Апостолов Fiat Palio. С него пилотът от Севлиево има шансове да се нареди в челото на класа.
Своите шансове има и другия пилот на Fiat Palio Турал Метков. Той участва през миналата година на рали България , но не успя да завърши. През този сезон стартира в първото ни рали "Траянови врата" и успя да победи в класа, като водеше доста успорвана битка с Янакиев, но Георги караше своето тренировъчно Saxo.

Клас А5:(това са най слабите автомобили гр.А и обикновено се управляват от по-млади пилоти с по-малък опит. Те не се използват в световния шампионат. Двигателите им са до 1400 см3 без турбо компресор и две двигателни колела. Мощността им достига 140-170 к.с. Тази група понякога се споменава като А1.)

В този клас още преди началото на сезона има явно изразен фаворит - това е пилотът на STS Моtorsport Юлиан Ников. Габровецът отново ще разчита на своето отлично подготвено VW Polo. Професионализмът, с който се работи в този екип предвещава неравна борба между него и конкурентите му, повечето от които отново ще разчитат на старите Vaz. В Сърбия и Черна гора ще участват още двама пилоти в този клас - Николай Николов (Peugeot 106) и шампионът в този клас отпреди три години Мирослав Маринов (Vaz).

Клас N4:(отговаря на А8. Това са серийни автомобили с двигател от 2000 см3 до 3500 см3 с атмосферно пълнене и до 2000 см3 с турбокомпресор. Повечето автомобили N4 са с четири двигателни колела.)

Този клас обещава да е най - завързаният в цялото първенство. Техническите параметри на колите не позволяват на техните пилоти да се борят с А7 и А6 на асфалт, но борбата за разпределение на местата в групата ще е жестока. Тук основните фаворити са четирима - Димитър Илиев (Mitsubishi Lancer Evolution 7), Иван Маринов (Mitsubishi Lancer Evolution 6), Георги Гераджиев - младши (Mitsubishi Lancer Evolution 7) и Георги Танев (Subaru Impreza STi WRX).
Митко Илиев отново ще се състезава на родна земя след две години, в които той успешно се конкурираше с пилотите от JWRC и PCWRC. Там той постигна впечатляващи резултати. През тази година обаче е решил да се съсредоточи върху българският и европейският рали шампионат. Илиев ще се състезава с Mitsubishi Lancer Evo 7, което закупи през тази година. Той проведе тестове около Пещера и остана много доволен от новата си бегачка. Пилотът на Boyla Automotor Sport е основния фаворит за спечелване на шампионската титла в тази група. Той има невероятно богат опит със коли от този клас и това му дава голямо предимство пред съперниците.
Иван Маринов също има доста голям опит. В последните сезони той неизменно е на първата позиция в тази група. През тази обаче ще му е много трудно срещу по - младите му съперници, а пък и неговият автомобил Mitsubishi Lancer Evo 6 е малко по - слаб от този на конкурентите. Въпреки всичко сливенският ас си остава един от главните претенденти за титлата.
Георги Гераджиев - младши също има своите шансове. Пловдивчанинът трупа опит в PCWRC като засега има променлив успех. Той също си закупи нов автомобил в края на миналата година - Mitsubishi Lancer Evo 7 и може да се бори за челните места.
Най - младият пилот от карето е Георги Танев. Жоро се появи за пръв път по трасетата преди две години като форлойфер. През миналия сезон караше с Renault Clio в N3, като дори успя да спечели един от стартовете. През този сезон пилотът на GT Racing e решил да премине в по - горния клас и да премери сили с доста силни съперници. Впечатляваща е и организацията в неговия клуб. Танев има зад гърба си много сериозни спонсори, които му помогнаха да закупи най - новият автомобил в тази група - Subaru Impreza STi WRX. Към отбора се присъедини и доайенът сред българските навигатори Румен Манолов. Въпреки тези факти, на Георги ще му е много трудно, защото все още няма нужният опит, за да се намеси в борбата за местата на върха. Въпреки всичко, който си позволи да го подцени може да бъде изненадан доста неприятно.

Клас N3:(отговаря на А7. Серийни автомобили с двигател с кубатура от 1600 см3 до 2000 см3.)

През тази година отново трима ще си успорват шампионското звание - Георги Гвоздейков (Peugeot 306 S16), Пламен Стайков (Renault Clio) и Георги Белчев (Renault Clio Williams).
Гвоздейков е шампион на страната за миналата година в този клас. Той се сочи като основен фаворит и за тази година. В неговия отбор се работи наистина сериозно и за това най - добре говорят резултатите, които младият пилот постига. Заедно със своя опитен навигатор Васко Христов, те са сериозна заплаха дори и за някои от пилотите в по - горните класове. През зимата Peugeot - то му бе напълно ревизирано, като от отбора закупиха нова правозъба скоростна кутия, нова електроника от Peugeot Sport и нов диференциал. Това дава надежди на екипажа, че ще може да се пробори не само с българската, но и със сръбската конкуренция в първия старт от новото първество.
Пламен Стайков се състезаваше и през миналата година в този клас, но с не особено голям успех. През тази той се премести под знамената на STS Motorsport като се надява този ход да му донесе по - добри класирания.
Георги Белчев е познат на публиката с изявите си през миналата година. Младият пилот имаше успешни изяви по скоростните отсечки в нашата страна и спечели симпатиите на публиката. През тази година той ще е един от основните конкуренти на Гвоздейков за титлата. Жоро смени и своя навигатор като за този сезон ще разчита на Елиан Николов. Автомобилът му остава същият - Renault Clio Williams. За съжалание Георги Белчев не е подал заявка за рали Интерспийд и най - вероятно ще започне атака на титлата от втория кръг - рали България 2004.

Клас N2:(отговаря на А6. Серийни автомобили с двигател с кубатура от 1400 см3 до 1600 см3.)

И през този сезон основен фаворит в клас N2 ще бъде великотърновският прокурор Емил Денев. Той ще разчита на добре подготвеният автомобил, който през миналата година даваше минимални дефекти и спомогна много за добрият резултат. Той обаче пропусна срокът за подаване на заявка и няма да вземе участие в надпреварата край Белград. Така в негово отсъствие шанс да започнат добре сезона имат Николай Кортелов и едиствената дама, която се състезава в шампионата ни Олга Стоянова. И тримата пилоти в този клас разчитат на автомобили Opel Corsa.

Надяваме се, че този материал ще ви бъде полезен и сте научили нови факти, които ще ви бъдат от полза.

Владимир Гатев
Rally- Club Bulgaria

 
   
Някои права запазени Creative Commons License (сс) 2002-2008 Рали Клуб - България