Rally Club Bulgaria - Рали Клуб България      
Рали Клуб България - Rally Club BulgariaОфициален партньор - YaccoРали Клуб България
  # # # # # # # # # # # #  
#
   
 

61-во Рали "Полша" - втори кръг от европейския рали шампионат

Тази седмица се проведе второто най-старо рали в света – 61-то издание на Рали Полша или както е по-известно Райд Полски, втори кръг от Европейския рали шампионат. Първото състезание беше рали “1000 мили” в Италия, което бе спечелено от Джандоменико Басо с Фиат Пунто Супер 1600, следван от Лука Педерсоли с Пежо 306 Макси и Паоло Андреучи с Фиат Пунто Супер 1600. Преди Райд Полски двама пилоти бяха заявили претенциите си за Европейската титла по рали – настоящия европейски шампион Бруно Тири от Белгия и Симон Жан-Жозеф от Франция.
Бруно Тири
Нека да обърнем и малко повече внимание на промените, които ФИА направи тази година в Европейския рали шампионат и регионалните рали купи. Основното, е че се забраняват колите от гр. А8 в т.ч. WRC автомобилите. Европейския рали шампионат се състои от 9 кръга, като точки за шампионата се взимат от всичките 9 състезания, а не както беше до миналата година - 8 състезания от 10 плюс два кръга от по-малките коефициенти. На практика от тази година кръговете от европейския рали шампионат нямат коефициенти, а точкуването е както в световния шампионат. Кръговете от Европейския рали шампионат са си обособени в този шампионат и вече не участват в регионалните рали купи.
Ралитата, които остават с коефициенти са тези от регионалните рали купи, като те могат да бъдат 10, 5 и 2. Точкуването става по стария начин – както в световния шампионат умножени по коефициента на ралито.
В Райд Полски щяха да участват Европейския шампион – Бруно Тири, втория в класирането в Италия – Лука Педерсоли, Симон Жан-Жозеф с Рено Клио Супер 1600 – многократен участник в кръговете от Световния шампионат с Рено Клио Супер 1600 и шампион на Франция за 2003 година. Разбира се щеше да кара и местния фаворит Лешек Кузай (победител в Рали “България 2002”) със серийното Субару Импреза. Тири за първи път щеше да управлява новия Ситроен С2 Супер 1600, който получи хомологация дни преди състезанието. С този автомобил шампионът възнамерява да кара до края на шампионата. От нашите състезатели заявки бяха подали двама – Димитър Илиев с Митсубиши Лансер ЕВО7 гр. Н4 и Крум Дончев с Пежо 306 Макси гр. А7. Митко обаче още преди седмица обяви, че няма да кара в Полша заради невъзможността да възстанови автомобила си, който бе повреден на Рали Интерспийд в Сърбия. Крум обаче беше в стартовия списък и всички очаквахме добро класиране...
Ралито е с център Клодзко в югозападната част на Полша. Сервизния парк е в града и за двата дена на ралито, а етапите са на около 30 км от града. Райд Полски е с обща дължина 798 км, а специалните етапи са с дължина 295 км.
Томас Кучар
В първия етап – Муфлон с дължина 10,9 км първи стана Симон Жан-Жозеф, втори Педерсоли на 1 сек., трети – Михал Бебенек с Митсубиши Лансер ЕВО7 на 1,4 сек.. Лешек Кузай остана четвърти на 2,3 сек. Както се очакваше Бруно Тири не започна особено силно с новия си автомобил – остана едва пети на 5,8 сек. Нашия Крум Дончев беше едва 18-ти на 34 сек. след победителя. Изглежда Крум имаше проблеми още в първия етап.
Втория етап започна с възможно най-лошата новина за нас – Крум Дончев не беше стартирал заради проблеми с двигателя. За съжаление Крум не успя да направи нищо запомнящо се в това рали. Дано лошия късмет, който го преследва от началото на сезона да изчезне за следващия кръг – Рали България. В този етап подреждането отново бе същото като Бебанек и Кузай си бяха разменили местата.
В следващите етапи започна битката за първото място. На СЕ3 победи Кузай следван от Педерсоли, който излезе на първо място в генералното класиране. Втори в генералното стана Кузай, а Жан-Жозеф слезе до третото място. Разликата на първите трима в генералонто бяха 0,6 сек. – невероятна битка! Бебенек беше четвърти, Тири – пети. На СЕ4 Жан-Жозеф си взе своето като отново излезе начело, а Педерсоли отиде на
Симон Жан-Жозеф
неговото място – трето. Кузи, както наричат Кузай местните фенове, си оставаше втори.
На СЕ5 Жан-Жозеф дръпна още малко и вече водеше пред Кузай с 6,9 сек. и пред Педерсоли със 7,3 сек. Тири беше вече на 30 сек. след първия - на пето място. Изглежда шампиона вече нямаше никакъв шанс за подобаващо класиране! В шестия етап победи италианецът Лука Педерсоли, следван от Кузай и Жан-Жозеф. В генералното продължаваше да води френския шампион следван от Лука и Кузи само на 2,3 и 2,7 сек. Битката беше невероятна!
На СЕ7 заваля дъжд и това веднага даде допълнителна сила на пилотите каращи автомобили Н4, които са с четири двигателни колела пред тези каращи Супер 1600, които са само с предни задвижващи колела. Първи стана Кузай, следван от Томас Кучар с Митсубиши Лансер ЕВО6 и Бебанек с Лансер ЕВО7. Жан-Жозеф беше четвърти на 10 сек., Педерсоли – осми на 27 сек. а Тири едва дванадесети на 34 сек. Така в генералното поведе Кузи със 7,8 сек. пред Симон Жан-Жозеф и 26 сек. пред Лука Педерсоли. Бруно Тири беше вече шести на над минута след водача!
В осмия етап Симон Жан-Жозеф спука гума и това го забави почти две минути като се срина до десето място в генералното. Победител отново беше Кузай, който разбра че това е златния момент в ралито за него – дъжд, проблеми за Жан-Жозеф и грешен избор на гуми за Педерсоли, който втори етап караше със сликове на мокрия асфалт.
Михал Бебанек
В последния етап за деня победител стана Педерсоли, втори Симон Жан-Жозеф, тети Мачией Любек с Митсубиши Лансер ЕВО7. Тири беше четвърти на 10 сек, а водача Кузай остана 11-ти на 22 сек. Неговия навигатор обясни: “Имахме един страшен момент последния етап. Направихме “Аалтонен” със скорост 170 км/ч.”. Колата е била с повреди по предната броня, изглежда автомобила е излязъл от пътя. Както и да е след края на първия ден водач беше местния фаворит Лешек Кузай със Субару Импреза на 18 сек. след него се движеше Лука Педерсоли, трети беше Бебенек с Лансер ЕВО7, четвърти Кучар с Лансер ЕВО6. Пети остана Соловов също с Лансер ЕВО7. На шесто място беше водача в категорията Супер 1600 - Grzegorz GRZYB със Сузуки Игнис. След него беше останал Европейския шампион Бруно Тири с новия си Ситроен С2 Супер 1600: “Все още уча новия си автомобил и се опитвам да подобря настройките за полските бързи, неравни и хлъзгави пътища. Доволен съм от това което постигнахме засега. Ще мине още малко време докато получим автомобил способен на успехи.” – каза Европейския шампион. Бруно е имал два два лоши момента по време на първия ден: “На СЕ3 всички лампички по таблото започнаха да мигат”, а човек от неговия екип каза “Веднага след края на деветия етап автомобила е загаснал съвсем неочаквано. Бруно се свърза с техническия екип на отбора, които му обясниха какво да направи и той все пак пристина в сервиза. После се разбра, че проблема е електрически.”
Симон Жан-Жозеф за първия ден: “Спуках гума няколко километра след старта на СЕ8, но нямам никаква идея къде точно. Очевидно е обаче, че направих някъде грешка, което ни струва доста. Много съжалявам за тима и за Рено – Полша. Всички работиха здраво и не получихме това, което трябваше. Въпреки всичко беше добър ден. Забавлявах се доста карайки по тези бързи пътища. Имаше невероятна атмосфера между пилотите и публиката. Има няколко пилоти в 40 сек. пред мен и утре ще натиснем здраво за да се качим нагоре в класирането.”

Резултати след първия ден:
1 Leszek Kuzaj (Pol) Subaru Impreza N
2 Luca Pedersoli (Ita) Peugeot 306 Maxi 17.9
3 Michal Bкbenek (Pol) Mitsubishi EVO VII 34.1
4 Tomasz Kuchar (Pol) Mitsubishi EVO VI 1 min 11.3 sec
5 Michal Soіowow (Pol) Mitsubishi EVO VII 1 min 11.7 sec
6 Grzegorz Grzyb (Pol) Suzuki Ignis S1600 1 min 15.4 sec
7 Maciej Lubiak (Pol) Mitsubishi EVO VII 1 min 18.7 sec
8 Bruno Thiry (Bel) Citroen C2 S1600 1 min 26.8 sec
9 Simon Jean-Joseph (Fra) Renault Clio S1600 1 min 50.4 sec
10 Sebastian Frycz (Pol) Fiat Punto S1600 A 1 min 52.3 sec
Лука Педерсоли

Първия етап за втория ден – СЕ10 започна с победа на Симон Жан-Жозеф побеждавайки с 0,7 сек. Бруно Тири, който най-сетне даде подобаващо време. Трети беше Кузай, а Педерсоли остана четвърти. Следващия етап се повтори като класиране на първите четирима, а в третия – СЕ12 Кузай стана втори, трети беше Соловов, Педерсоли четвърти, а Тири чак шести. По този начин Кузи успя да дръпне още малко в класирането и след дванайстия етап водеше на Лука с 20,8 сек. Трети в генералното оставаше Бебенек, а Тири се изкачи до шесто място. Жан-Жозеф спази заканата си от предишния ден да натиска здраво и с трите си етапни победи се изкачи до седма позиция на 1,40 мин. след водача и само на 11,4 сек. от Бруно Тири. Следващия суперспециален етап взе Педерсоли, а в четиринадесетия отново етапна победа за невероятния французин Симон Жан-Жозеф. В СЕ15 победи Педерсоли следван от Жан-Жозеф, а благодарение на малко по-лошите си класирания последните етапи Кузай беше начело в генералоното, но вече само на 7,8 сек. пред Лука Педерсоли. Само четири етапа преди края битката беше невероятна – двама пилоти спореха за първото място, а петима имаха реалния шанс за третото място – Бебенек, Тири, Соловов, Кучар и Жан-Жозеф.
В следващия етап Лука взе 9,4 сек. на Кузай и по този начин излезе начело в ралито, трети оставаше Бебенек, а Симон Жан-Жозеф свали преднината на Бруно Тири до 2,1 сек. В следващия етап класирането остана същото, но Жан-Жозеф смъкна до 1,8 сек. преднината на Тири. На 20 километровия 18-ти етап победи отново Педерсоли, а Симон Жан-Жозеф и Бруно Тири бяха втори и трети на 1,1 сек. като по този
Симон Жан-Жозеф

начин се качиха до трето и четвърто място в генералното на 0,7 сек. един от друг етап преди края! Невероятна драма за третото място, а Кузай изглежда вече се беше отказал от първото място, защото беше на 22 сек. след водача! На последния деветнадесети специален етап Симон Жан-Жозеф и Бруно Тири останаха съответно четвърти и пети, на 2,9 сек. един от друг, като по този начин френския шампион се качи на подиума изхвърляйки от него европейския шампион – Бруно Тири. Тири също беше изместен и от четвъртото място от Томас Кучер.
След състезанието европейския шампион Бруно Тири каза: “Много съм доволен и впечатлен от колата. Вчера се мъчихме доста, но днес нещата са доста по-добри. Автомобила има доста потенциал след като се борихме за място на подиума още от първото състезание. Рено Клио е доста добра кола, но все пак успяхме да следваме ритъма докрая. Гледам напред към Рали “България” и разбира се към домашното си рали в Белгия. Нямам търпение да карам там. И накрая, но не на последно място искам да благодаря на екипа на Кронос и Ситроен за отличната работа!”.
След състезанието Лука Педерсоли обяви, че ще кара за европейската титла. До този момент такива намерения бяха обявили само Бруно Тири и Симон Жан-Жозеф. Лука ще кара Пежо 306 Макси в България и Белгия, а после ще продължи с Пежо 206 Супер 1600.

Крайни резултати в Рали “Полша 2004”:
1 Luca Pedersoli (Ita) Peugeot 306 Maxi
2 Leszek Kuzaj (Pol) Subaru Impreza N 32.1 sec
3 Simon Jean-Joseph (Fra) Renault Clio S1600 1 min 46.4 sec
4 Tomasz Kuchar (Pol) Mitsubishi EVO VI 1 min 48.0 sec
5 Bruno Thiry (Bel) Citroen C2 S1600 1 min 48.6 sec
6 Michal Solowow (Pol) Mitsubishi EVO VII 2 min 13.1 sec
7 Michal Bкbenek (Pol) Mitsubishi EVO VII 2 min 18.5 sec
8 Grzegorz Grzyb (Pol) Suzuki Ignis S1600 3 min 59.4 sec
9 Sebastian Frycz (Pol) Fiat Punto S1600 A 4 min 43.3 sec
10 Maciej Lubiak (Pol) Mitsubishi EVO VII 4 min 55.9 sec

Временно класиране в Европейския рали шампионат:
1. Luca Pedersoli ITALY 18
2. Giandomenico Basso ITALY 10
3. Simon Jean-Joseph FRANCE 10
4. Leszek Kuzaj POLAND 8
5. Paolo Andreucci ITALY 6
6. Piero Longhi ITALY 5
6. Tomasz Kuchar POLAND 5
8. Buno Thiry BELGIUM 4
9. Michal Solowow POLAND 3
9. Luca Cantamessa ITALY 3
11. Luca Rosetti ITALY 2
11. Michal Bebenek POLAND 2

Лешек Кузай

Оспорваното Рали “Полша” – втори кръг от Европейския рали шампионат показа няколко факта. Серийните автомобили гр. Н4, които станаха толкова популярни тази година могат да бъдат много по-ефективни на мокрия асфалт и особено на тежък дъжд пред колите гр. А6 и А7 заради задвижването на четирите си колела. Друг факт е този, че френския шампион Симон Жан-Жозеф и неговия блестящ автомобил Рено Клио Супер 1600 могат да бъдат победени много трудно ако нямат никакви проблеми. Ралито показа, че Симон е основен фаворит за титлата и за победа във всяко едно състезание от тук нататък. Новия Ситроен С2, който ще кара настоящия шампион белгиецът Бруно Тири има потенциал, който обаче все още не е развит. Неговото представяне ще е доста интересно в следващите кръгове. Появи се и нов претендент за титлата – Лука Педерсоли, който ще се опита да се възползва максимално от неговото Пежо 306 Макси гр. А7 в следващите два кръга, а след това ще се качи на волана на 206 Супер 1600. Личното ми мнение, е че с този автомобил трудно ще успее да се пребори със Симон Жан-Жозеф, който е доказал своята класа дори и в Световния рали шампионат и който има доста голям опит с неговия автомобил – Рено Клио Супер 1600.
Следващия кръг от Европейския рали шампионат е нашето Рали “България” на 18-20 юни. Очаквайте обширен репортаж оттам със много снимков материал на страниците на www.rally-club.net

Официалния сайт на Рали "Полша

Николай Китанов
Rally- Club Bulgaria

 
   
Някои права запазени Creative Commons License (сс) 2002-2008 Рали Клуб - България