Rally Club Bulgaria - Рали Клуб България      
Рали Клуб България - Rally Club BulgariaОфициален партньор - YaccoРали Клуб България
  # # # # # # # # # # # #  
#
   
 

 

Рали "Вино де Мадейра" - Португалия, седми кръг от Европейския рали шампионат

31 юли - 2 август 2003 година

 

Европейският рали шампионат започна да навлиза в своята решаваща фаза. Изминаха шест прекрасни състезания, в които станахме свидетели на невероятни битки, но също така и на смазващо превъзходство на европейския рали елит над местните пилоти.
Дойде ред и на седмия кръг от Европейския рали шампионат за 2003 година – рали “Вино де Мадейра”. От това състезание зависеше много – дали на родна земя Мигел Кампос щеше да се поздрави с победа, която да му даде шанс отново да се намеси в борбата за европейската рали корона или белгиецът Тири отново ще покаже своята класа и ще съумее да увеличи преднината си на върха.
Тази година, рали “Вино де Мадейра” предложи на участниците 22 скоростни изпитания. През първия ден на състезанието се изминават половината от отсечките, като тяхната дължина е 127,24 километра. За втория ден остават другата половина от отсечките, като състезателното разтояние, което трябва да изминат пилотите е 150 километра.
На едноименния остров се бе събрал целият рали елит на Европа. Заявки бяха подали основните съперници за първото място в Европейския шампионат – белгиецът Бруно Тири и каращия в домашното си състезание Мигел Кампос. В стартовия списък личаха имената на състезаващият се през миналата година във Световния рали шампионат Франсоа Делкур от Франция, който бе наел Пежо 206 WRC. На старт застанаха и шампионът за миналата година в Евро шампионата, италианецът Ренато Травяла, който също разчиташе на Пежо 206 WRC; победителят в Европейският рали шампионат за 2000 година Хенрик Лундгард, който щеше да пилотира Форд Фокус WRC. Но известните имена не свършваха до тук. Амбиции за призово класиране имаха и Патрик Снайерс (Субару Импреза WRC), Манфред Щол (Форд Фокус WRC) и руснакът Евгений Васин (Пежо 206 WRC), за който този сезон е истински провал.
За пролог на състезанието бе избран Супер специалния скоростен етап “Авенида до Мар”, чиято дължина е 2,05 километра. Белгиецът Тири стартира с желанието да прекърши съперниците си още в началото на надпреварата и постигна време 1:23,9 мин., което е нов рекорд на отсечката. Непосредствено зад него се нареди представителят на домакините Кампос, който изостана на 1 десета от пилотът на Бастос Рали Тийм. Трети в отсечката се класира датчанинът Лундгард, който постигна 1:25,3, време по – слабо от това на Тири със 1,4 сек. На тази отсечка отпаднаха и два екипажа – Паоло Безенга/Хайме Кемара и Изабел Камачо/Луиза Пестана, които са имали проблеми съответно със диференциалът и съединителят на своите автомобили.
Реалният старт на рали “Вино де Мадейра” 2003 бе даден със скоростна отсечка №2 – “Кампо де Голфе” 1. Кампос показа на всички свои конкуренти, че няма да се даде без бой и успя да постигне най – добро време в отсечката, като по този начин успя да измести от първото място в генералното класиране Бруно Тири, който завърши на второ място в тази отсечка. Трети остана шампионът за миналата година Ренато Траваля, който завърши на 2,6 сек. от победителят Кампос. Останалите фаворити за победата останаха на повече от 8 сек. от пилотът на Силвър Рали Тийм. От местните пилоти най – добро време постигна Америко Кампос – 8:55,5 мин., а в група Н на първо място бе Абел Спинола.
На СС 3 “Пойсо” 1, който се кара за първи път в историята на състезанието, най – добро време постигна Тири – 11:51,7 мин., като с тази етапна победа успя да си върне първото място във временното генерално класиране. Досегашният лидер Мигел Кампос, завърши втори на 4,2 сек. и предаде първото място на белгиецът. Плътно зад двамата конкуренти за европейската рали корона се нареди италианецът Траваля, който изостана на 4,4 сек. от пилотът на Бастос Рали Тийм Бруно Тири. В група Н нова етапна победа записа Абел Спинола. Витор Са, пък се представи най –добре от местните пилоти в тази отсечка.
Във второто преминаване на “Кампо де Голфе”, Мигел Кампос отново постигна най – добро време. То обаче бе по- добро от това на Тири със само 1 десата от секундата и не можа да го измести от първото място. Трети отново се нареди Ренато Траваля, който показваше добра езда и определено бе скритият фоворит за първото място. Това той загатна още по- добре в следващата отсечка, където записа и първата си етапна победа в ралито, като остави на 3,4 сек. Кампос и на 4,6 сек. Тири. В генералното класиране продължаваше да води Бруно със секунда и седем десети преднина пред Кампос и четири секунди и една десета пред Траваля. В СС 6”Лугар да Сера”, отново Траваля бе над всички и спечели втората си етапна победа. Благодарение на нея той измести от второто място Кампос и се доближи на една десета от Тири. Но атаката на Траваля не спря дотук. На скоростно изпитание №7, той отново показа изключителната си класа и излезе на първото място след изминати 7 отсечки. Втори в етапа се нареди Снайерс, трети Тири, четвърти Кампос, а на петото място бе Франсоа Делкур, който не оправдаваше прогнозите, че ще е необозпокояван на върха. В група Н Абел Спинола продължаваше своята наказателна акция и отново бе на първото място.
В оставащите четири етапа до края на първия ден, Ренато Траваля се укрепи на първото място, с преднина от 5,6 секунди пред Тири и 10,1 секунди пред местния фаворит Кампос. В група Н начело продължаваше да е Абел Спинола, който воедеше на втория със повече от 1 минута и 28 секунди. В този първи ден отпаднаха и доста от фаворитите – на скоростен етап 2, руснакът Евгений Васин нацели крайпътна лампа на едно кръстовище и почни унищожи лявата част от своето Пежо 206 WRC; на скоростен етап 4, отпадна и Манфред Щол,който имаше проблем със турбо компресора на своя Фокус WRC; на СС 9, с надеждите си за призово класиране се сбогува и белгиецът Патрик Снайерс, който получи идентичен проблем с този на Щол.

Класиране след първия ден на рали “Вино де Мадейра” 2003

1.Ренато Траваля/Флавио Занела Пежо 206 WRC A8 01:26:27,2 часа
2.Бруно Тири/Жан – Марк Фортин Пежо 206 WRC A8 + 00:00:05,6 сек.
3.Мигел Кампос/Карлос Магалхаес Пежо 206 WRC A8 + 00:00:10,1 сек.
4.Хенрик Лунгард/Фреди Педерсен Форд Фокус WRC A8 + 00:01:30,5 мин.
5.Франсоа Делкур/Ан Паууелс Пежо 206 WRC А8 + 00:01:48,1 мин.
6.Витор Са/Орнелас Камачо Пежо 306 Макси А7 + 00:03:17,8 мин.
7.Америко Кампос/Хосе Камачо Пежо 306 Маски А7 + 00:03:35,6 мин.
8.Хосе Камачо/Марко Кабрал Пежо 306 Макси А7 + 00:05:24,2 мин.
9.Педро Гомес/Нуно Родригес ФВ Голф ІV А7 + 00:06:17,3 мин.
10.Арминдо Арауьо/Мигел Рамальо Ситроен Саксо А6 + 00:06:18,8 мин.

Ето и какво споделиха най – бързите след финала на първия ден от рали “Вино де Мадейра” 2003:

Ренато Траваля (Италия):”Сега колата работи добре, така аз атакувах във всяка скоростна отсечка и съм със 5 секунди пред Бруно. Утре ще има голяма борба. Карах на 100 % вчера, днес сутринта и в края на деня. Карам тази кола за първи път през тази година, ще се борим със конкурентите и се надявам да запазим нашата позиция.”

Мигел Кампос (Португалия):”Единствената ми мисъл за утре е да атакуваме, доколкото са нашите възможности. За съжаление в последните етапи ние загубихме от скоростта си, а от това, и време, иначе щяхме да сме втори на няколко секунди от лидера.Утре ще атакуваме отново. Променихме някои настройки по окачването на Пежото и ще видим как ще работи утре. Днес успяхме да постигненм добри времена. Мисля, че утре ще бъдем по – бързи.

Бруно Тири (Белгия): ”Естествено, че това рали е много трудно. Два дни спринт, приличащ като този на писта. Отсечките са страхотни и се забавляваме. Не бях тук в последните три години и конкурентите знаят по – добре как е по – лесно да се кара. Утре е дълъг ден, 150 състезателни километра, много трудни и ще е хубаво да сме пред Кампос.”

Франсоа Делкур (Франция): ”Сутринта бе изключително трудна за нас, защото имахме проблеми със съединителят. Колата е много добра. Обичам това състезание, но в началото е много трудно. Утре ще се опитаме да догоним и изпреварим Лунгард за четвъртото място и да подобрим колата.”

Предстои да се измине и другата половина от скоростните отсечки. Тяхната дължина е 150 километра. Впредвид малките разлики между първите трима е много трудно да се направят някакви прогнози. Въпреки всичко, ако техниката издържи, Траваля е способен да запази своята позиция, но това ще е много трудно, защото и Тири , и Кампос са изключително мобилизирани да вземат повече точки за Европейския рали шампионат, а и португалецът познава отлично отсечките и това му дава допълнително предимство.

2.08.2003 г. втори ден - През втория ден предстояха да се изминат 150 състезателни километра, разделини в 11 специални отсечки. В този финален ден трябваше да се определят победителят и пилотите, които ще се качат на подиума.
След първите 11 скоростни изпитания , начело е италианецът Ренато Траваля с Пежо 206 WRC, като той води на временния водач в Европейския рали шампионат Бруно Тири с 5,6 секунди. Трети е местната надежда за спечелването на рали шампионата на “Стария” континет Мигел Кампос. Пилотът на Силвър Рали Тийм инкасира изоставане от 10,1 секунди от Траваля, след първите 11 етапа.
В първия етап за втория състезателен ден, отпадна и временния лидер досега Ренато Траваля. В опит да кара на лимита на своити и на колата възможностти, той допусна грешка и излезе от пътя, което му струваше отпадането от рали “Вино де Мадейра”2003. Иначе Мигел Кампос успя да вземе на белгиецът Тири 3,2 секунди и се доближи на 1,4 от него във временното генерално класиране. Трети в етапа и генералното се нареди датчанина Лундагард, а Франсоа Делкур се предвижи до четвъртото. В група Н всичко бе ясно още в края на първия ден. Абел Спинола е просто с класа над своито противници и не им оставя никакви надежди, че могат да се доближат до него.
След отпадането на Ренато Траваля, битката за първото място се съсредоточи между двамата претенденти за първото място и в Европейският рали шампионат за 2003 година. На скоростно изпитание №13, най- добро време постигна Бруно Тири и по този начин съумя да увеличи преднината си пред Кампос, който завърши втори в етапа, на 2,8 секунди. Трети бе Хенрик Лундгард, който успяваше да удържи атаките на Франсоа Делкур, който в края на първия ден каза, че ще направи всичко възможно да мине пред датският пилот.
В 14- тият скоростен етап, най – бърз бе Лундагард, като по този начи, успя да се откъсне още повече пред своя съперник за третото място на финала Франсоа Делкур. Втори на осем десети бе Кампос, като той съкрати преднината на Тири на осем десети от секундата.
Оставаха не много етапи до края и всички португалски фенове на рали спорта, очаваха от своя любимец Мигел Кампос да атакува успешно първото място. И техните упасения се потвърдиха, в 15 скоростна отсечка “Паул”1, Мигел бе с девет десети по –бърз от пилотът на тютюневият гигант Бастос Тири и по този начин излезе с 0,1 пред него в генералното. Битката за третото място продължаваше, като този път Делкур победи в отсечката Лундгард, но разликата между двамата продължаваше да е отчайваща – 37,1 секунда в полза на Европейския рали шампион за 2000 година.
След победата в 15 етап, Кампос продължи със вихреното темпо и победи, и в 16 – тата, като преднината му нарасна на 4,5 секунди. В СС 17 Тири успя да вземе първото място, но разликата между него и Капмос бе нищожна – 0,3 секунди. По този начин Кампос продължи да води пред Бруно със 4,2 секунди, а трети продължаваше да бъде Хенрик Лундгард, който просто летеше пред Делкур – 44, 6 секунди в полза на датският пилот, след 17 етапа.
Ето какво споделиха пилотите преди последните 5 скоростни отсечки, които щяха да определят победителят във рали “Вино де Мадейра” 2003 :

Мигел Кампос (Португалия): ”Състезанието се развива добре. Пежото няма никакви проблеми като цяло. Променихме някои от настройките на окачването, за да щадим гумите.Това е, няма какво друго да споделя. Ще се опитаме да задържим нашата първа позиция.”

Бруно Тири (Белгия): ”Отново между нас с Мигел има голяма битка.Мисля , че загубихме малко време на втората отечка, защото сложихме нови гуми и сме първи по пътя. Малко е мръсно и прашно, от което загубихме време. Но в крайна сметка е добре. Колата също е добра. Надяваме се, че ще можем да обърнем Мигел.”

Хенрик Лундгард (Дания): ”Денят е много добър за нас. Сутринта поставихме много добри времена.Като цяло колата е много добра. Отборът свърши много добра работа, за да подготви бегачката и сме много щастливи от това.”

Ан – Шантал Паууелс (Франция): ”Всичко е добре. Битката в челото е много успорвана, но ние ще пазим нашето четвърто място, основавайки се на непредвиденият инцидент на Траваля, който му костваше и отпадането. За нас няма никакви проблеми. В оставащите километри до финала, ще се опитаме да задържим нашата позиция.”

Оставаха 5 скоростни изпитания, които щяха да решат всичко. Това, че Бруно Тири стартира първи в специалните отсечки оказа своя негативен ефект за него и той отстъпи своята позиция в класирането на Кампос. Въпреки това, Кампос демострираше страхотна форма и успя да спечели и СС 18 “Паул” 2, като остави след себе си Бруно Тири ,на 1,8 секунди. Навигаторката на Франсоа Делкур Ан – Шантал Паууелс се оказа напълно права и без да се напрягат много двамата с Делкур се изкачиха на третото място в генералното класиране. Това се случи след като Хенрик Лундарг отпадна в сервизен парк J. Повредата, която спря датчанина се оказа в деференциалът на неговият Фокус.
Мигел Кампос продължаваше да трупа преднина и спечели второто преминаване на специален етап “Санта”. Разликата между него и Тири нарастна на 10, 6 секунди и като че ли всичко в този момент приключи. Но не така мислеше Тири, който не се предаде без бой. Той бе най- бърз на 20 и 21 скоростни отсечки, но това за негово съжаление не се оказа достатъчно, за да попречи на Кампос да спечели своето домашно състезание. На финала разликата, която раздели двамата претенденти за първото място в Евро първенството за 2003 година , бе 4,8 секунди. Трети се нареди французинът Франсоа Делкур, който имаше късмета да отпаднат двама от пилотите, които караха пред него. В крайна сметка той изостана на 3,53,2 минути от победителят.
Ето какво каза щастливият победител в рали “Вино де Мадейра” 2003 Мигел Кампос:
“Беше изключително трудно, но естествено съм много щастлив.Посвещавам тази победа на всички жители на острова, които дадоха много сила на мен и екипа ми, по пътя към нея. Работихме задружно и заслужено спечелихме. Тези 200 точки са много важни за мен в борбата за Европейският рали шампионат.”


Завърши и седмият кръг от Европейския рали шампионат. Състезанието на живописният остров Мадейра ще се запомни със страховитата битка за всяка стотна от секундата, със драмата за някои и радостта за други, със страхотната организация и празника, който организаторите направиха за всички любители на рали спорта в Португалия. Не случайно, това рали ще кандидатства за промоция във Световния рали шампинат за следващата година. Единственото, което можем да пожелаем на португалците е успех.
В класирането за Европейския рали шампионат, всичко започва отначало, защото със тези 200 точки, Мигел Кампос се изравни със Тири по точки на върха на класирането. Но португалецът има победа в повече и това го прави лидер в тази ситуация. Остават три състезания, които ще решът при кого ще отиде короната на Европески рали шампион , това са – рали “Барум” Чехия, рали “Елпа Халкидики” Гърция и рали “Антиб” Франция.

Крайно класиране в рали "Вино де Мадейра"

Временно класиране в Европейския рали шампионат

КОМЕНТИРАЙТЕ НОВИНАТА >>>

Владимир Гатев
Rally- Club Bulgaria

 
   
Някои права запазени Creative Commons License (сс) 2002-2008 Рали Клуб - България