Rally Club Bulgaria - Рали Клуб България      
Рали Клуб България - Rally Club BulgariaОфициален партньор - YaccoРали Клуб България
  # # # # # # # # # # # #  
#
   
 

 

Рали "Стари столици" - пети кръг от българския рали шампионат

6 - 7 септември 2003 година

 

Четвъртият кръг от Националният рали шампионат за 2003 година, се очакваше с огромен интерес от всички фенове на автомобилният спорт в “Града на стоте войводи”. Причините за това бяха доста. Първо, за първи път в своята 19-сет годишна история, рали “Сосер” – Сливен, беше удостоено с вторият по важност европейски коефициент – 10. Поводът за това бе, отличната организация през миналата година. Сливналии очакваха да пристигнат доста чужди екипажи, които да превърнат в истински празник това издание на състезанието. Второ, класирането за Националният шампионат придоби доста любопитно изражение – Крум Дончев водеше само с 7,5 точки пред основният си конкурент Ясен Попов. Пилотът на Автоцар Илия Царски при победа също можеше да се намеси в борбата за титлата на страната. Трето, в група Н местният лидер Иван Маринов, се надяваше на призово класиране, което да зарадва неговите фенове, но това щеше да е много трудно за него, защото на старта щеше да застане и основният му конкурент за титлата в групата през тази година Радослав Козлеков, който спечели на Боровец, но отпадна в Пловдив. Напрежението се нагнетяваше допълнително , от факта че пловдивчанинът Георги Гераджиев – младши също смяташе да се пробва в тази надпревара. Всички тези факти, бяха достатъчна предпоставка, за да се получи едно наистина фантастично състезание, което напълно да отговори на вдигнатият коефициент.
Организаторите на рали “Сосер”, подобно на последният старт на рали “България”, бяха подготвили специално тренировъчно трасе, на което екипажите да настроят своите автомобили за горещото августовско време. Шейкдауна се провеждаше по около 3 километрова отсечка, която се намираше между селата Малко Чочовен и Гавраилово. За съжаление на феновете, които се събраха в четвъртък следобяд на шейкдауна, само 5 екипажа се пристрашиха да опитат своите състезателни настройки.
Ето какво казаха пилотите преди старта, който бе даден в Събота 30 Август със специална отсечка 1 “Българка”:

Крум Дончев (България): “За мен решаващата отсечка ще бъде “Качулка” (СЕ4, 16 км). Тя е много бърза, най-техничната и на места е най-тясното трасе. Според ситуацията и в зависимост от резултатите в първата скоростна отсечка ще решим каква ще бъде нашата тактика за деня.”
Илия Царски (България): “Според мен до голяма степен ралито ще се реши от първата скоростна отсечка “Българка” (23.20 км), тъй като резултатите от нея ще определят тактиката на екипажите. Всичко зависи от показаните времена. Ако отвън температурата е 40 градуса, в колата ще е 80. На състезание свалям между два и три килограма. Но… още в понеделник си ги възстановявам. “

Георги Гераджиев – младши (България): “Два са специалните етапи, които ще бъдат възлови за рали “Сосер-Сливен” - “Българка” и “Качулка”. За мен обаче спускането на “Качулка” може да бъде определящо и защото спирачките на автомобилите ще бъдат натоварени до последно. Не мисля, че жегата ще е решаваща за изхода на състезанието.”

Eмил Денев (България): “Това ми е едно от любимите трасета, като най-ми допадат отсечките “Българка” и “Качулка” Не очаквах след първите състезания да бъда водач в групата, но по стечение на обстоятелствата – отпадането на Козлеков, Иван Маринов и Гвоздейков в предишните ралита ме изпратиха на първо място. Нашият автомобил е далеч по-слаб от техните, но въпреки това ще се опитаме да си останем лидери. Подготвени сме добре за състезанието. Нямаме никакви проблеми.”

След техническият преглед, който се проведе на площад “Хаджи Димитър”, на старта бяха допуснати 42 екипажа. За съжаление на всички зрители, през естекадата нямаше да премине основният конкурент на Крум Дончев, пилотът на ОМВ Емоушън Ясен Попов. Причината бе, че не може да наеме автомобил, с който да стартира под “сините камъни”. Чуждите екипажи на старта бяха 11, като впечатление правеха двамата турци Еминали Сипахи и Гелал Гюлерхан, които щяха да пилотират Мицубишита Лансер Ево 7, унгарецът Ищван Хуберт, който щеше да разчита на Форд Ескорт Косуърт, италианецът Паскуале Чиленто, който щеше да пилотира Лансер Ево 7, със същият автомобил щеше да кара и руснакът Алексей Метвеев.
Стартът на състезанието бе даден на 30 Август в 9:30 часа от площад “Хаджи Димитър”, а първата скоростна отсечка бе “Българка”1 .
Най – добре на нея се представи главният претендент за националната рали титла Крум Дончев, който спря хронометрите на 12:48.6 минути. Той изпревари вторият Илия Царски с 14.8 секунди, а третият Иван Маринов с 30. На тази отсечка отпадна унгарецът Хуберт, който катастрофира още в нейното начало и потроши автомобилът си. За щастие екипажът е добре, но така отпадна един от основните конкуренти на българите.
В следващите отсечки СС 2 “Чуката”, СС 3 “Раково” и СС 4 “Качулка”, Крум Дончев отново постигна етапни победи, като успя да увеличи преднината си пред Илия Царски на 40.6 секунди. На трето място се движеше местният любимец Иван Маринов, който изоставаше от Дончев с 1:01.6 минути. След 4-тата отсечка следваше сервизен парк. След него отпадна рали шампионът ни за миналата година Тихомир Златков, който въобще не стартира. Пловдивчанинът Гераджиев имаше проблем със скоростната кутия на своето Мицубиши. Механиците му я смениха за 40 минути при норматив от 20. Така Гераджиев закъсня с 20 минути за старта на СС 5, стартира в него, но после бе дисквалифициран, защото пресрочи максимално допустимото закъснение от 15 минути.
Крум Дончев продължи със вихреното темпо, което беше наложил и напълно заслужено спечели 5-тата,6 – тата и 7- мата отсечки. В седнамата той дори спука гума, но това се случи на няколко стотин метра от финала и не се отрази на постижението му. На последният обратен завой преди финала, Крум е рязко е ускорил и гумата се е пръснала. Въпреки това той сложи на Илия Царски около 31 секунди.
Драмата на Крум обаче настъпи на последната за деня отсечка – “Карандила”. На излизането от добре познатият на феновето на рали спорта в Сливен “Сиирджийски завой”, Крум се поднася и пропада в долчинка до пътя. Предните гуми на неговото Пежо остават обаче на пътя. Веднага на помощ на лидерът се отзовават около 10-15 зрители, които с кански усилия успяват да го извадят от долчето. Крум продължи, но загубеното време му коства първото място.
Така след 8 скоростни отсечки на първо място излезе Илия Царски, който през първият ден беше твърдо на второто място. Втори бе сливналията Иван Маринов, а трети вървеше Ради Козлеков с Мицубиши Лансер Ево 6. Крум Дончев отстъпи на 4-тата позиция на 2:18.8 минути от лидера Царски.
В група Н води Иван Маринов, който на защитава успешно своята територия от втория в класирането Радослав Козлеков. Пилотът на Булстар изостава на 7,8 секунди. Трети в групата върви италианецът Паскуеле Чиленто, който за първи път стартира в това състезание.
В А6 на първо място е Георги Гераджиев – младши, който заема 5-тото в генералното класиране. С неговото Ситроен Саксо Кит Кар, той не оставяше никакви шансове на останалите в класа. Втори след първия ден вървеше ветераньт Стоян Апослов с Фиат Палио, а трети бе сливналията Георги Василев с ВАЗ.
В А5 отново битката за първото място бе между екипажът на СТС Моторспорт Юлиян Ников/ Стефан Казаков и гърците Христос Ксургиас/Ахилиас Цотрас с Тойота Ярис. Разликата между двата екипажа бе 9,9 секунди, което предвещаваше напрегната борба през втория ден на състезанието.
Ето какво казаха първите трима, след изминаването на 8-те скоростни отсечки за първия ден на рали “Сосер” 2003 :

Илия Царски (България): “Гумите ми не бяха лоши, просто не бяха подходящи за условията на ралито. Температурите на “Сосер-Сливен” са много високи и Мишлен N22 не издържа. Много се радвам, че все пак стигнах до края и сега съм тук като водач. Купих си подходящи гуми от г-н Казас и сега нещата си дойдоха на мястото. Досега обаче е миналa само половината от ралито. Надявам се утре да нямам проблеми с колата и тогава може би отново ще седна на това място. Времето е много горещо и двигателите са натоварени. Утре ще карам на 95% от възможностите си, за да запазя мотора. Най-доброто ми класиране в рали “Сосер-Сливен” досега в второ място през 1997 г.”

Иван Маринов (България): “За мен няма друга тактика освен да съм максимално мобилизиран още от самото начало. С моята кола целта ми винаги е била да съм в челната тройка. Радвам се, че Ради Козлеков е толкова бърз, тъй като това ни мотивира и ние да караме още по-бързо. Ако днес състезаниeто беше интересно с голяма конкуренция, то утре ще е още по-интересно. Утре ще карам на максимума, но вече съм надживял времето да карам безразсъдно. Предвиждам, че ако Крум Дончев не направи повече грешки още до средата на състезателният ден вече ще бъде втори. Ние с Козлеков ще спорим за третото място.”

Радослав Козлеков (България): “Нямахме никаква възможност да тренираме преди ралито, затова отначало тръгнахме по-предпазливо и постепенно увеличавахме темпото. На края на деня започнахме да караме много по-бързо. Утре вече ще сме на максимума, но разбира се няма да караме безразсъдно на ръба. Ние сме водачи в първенството в група N и целта ни е да вземем точки, за да запазим позицията си. Все пак мисля, че ще успеем да изпреварим Иван Маринов.”
През вторият ден на състезанието трябваше да се изминат и останалите 8 скоростни отсечки. Очакваше се, че Крум Дончев ще натисне още в началото, за да избие натрупаното закъснение, което той направи в последната отсечка за първия ден.
В група Н, разликата между първия и втория бе много малка и се очакваше, че и там ще има сериозна битка.
В А6 нещата бяха почти ясни, защото Георги Янакиев – младши беше натрупал отчайваща преднина и ако нямаше технически проблеми, надали щеше да изпусне първата позиция.
Разликата от 9,9 между първия и втория в А5 Юлиян Ников и Христос Ксургиас също предвещаваше зловеща надпревара по старопланинските серпентини.
Денят започна с етапна победа за Крум Донмев, който сложи на втория в отсечката Илия Царски близо 9 секунди. Трети в етапа завърши Ради Козлеков, който съкращаваше преднината на Иван Маринов, който завърши четвърти на 5,9 секунди от Козлека. Така разликата между двамата стана 2,3 секунди.
Крум продължи да кара на ръба на възможностите си и постоянно смъкваше аванса на Царски. Крум спечели СС 10, СС 12, СС 13, СС 14 и СС 16, докато пилотът на Автоцар спечели СС 11 и СС 15. Но драмата за него дойде в напълно неочакван момент. Той получи повреда, заради която закъсня за влизането в предпоследният сервизен парк. Така той получи наказание от 50 секунди, което редуцира преднината му на 36,8 секунди преди последната 16-та скоростна отсечка “Карандила”. Крум Дончев я спечели, но разликата между двамата бе едва 10,6, секунди. Така на финала двамата бяха на 26,2 секунди. Това означаваше, че Илия Царски печели своето първо рали от доста време насам. Също така той прибави важни 20 точки и се заформи като основен конкурент на Крум и за националното първенство.
В група Н, денят започна доста напечено. На 9-тата скоростна отсечка “Българка” Радослав Козлеков успя да победи Иван Маринов с 5,5 секунди, като по този начин съкрати преднината му в генералното класирене на 2,3 секунди. На следващата отсечка обаче Маринов успя да си върне загубеното на предишната и отново поведе с 7,4 секунди. Но съдбата явно беше решила този двубой да не продължи до финала. На третата отсечка за втория ден “Даула” движещият се на второ място Козлеков получи повреда в скоростната кутия и по този начин напусна надпреварата. Така сливналията Маринов бе необеспокояван до финала, защото останалите пилоти в класа не можеха да се доближат по никакъв начин до Иван. В крайна сметка той завърши на първото място в групата и на трето в генералното класиране. Втори в група Н завърши Гелал Гюлерхан с Мицубиши Лансер Ево 7, а трети на 2,1 секунди бе италианецът Паскуеле Чиленто също с Лансер Ево 7.
За българското първенство втори се нареди Христо Стоилов, трети бе Георги Танев с Рено Клио, четвърти Георги Белчев също с Рено Клио, пети Георги Гвоздейков с Пежо 306, а на шеста позиция завърши Емил Денев, като по този начин той оглави временното класиране за националният шампионат.
В клас А6 драмата за Геоги Янакиев – младши бе пълна. През цялото състезание той мачкаше своите съперници и имаше преднина от близо 5 минути пред втория, но на последната отсечка на състезанието получи повреда, заради която не успя да завърши. Така той остави първото място за ветеранът Стоян Апостолов с Фиат Палио. Втори се нареди Георги Василев, а трети Павел Славов, като и двамата пилотираха ВАЗ 21083.
В А5 публиката отново стана свидетел на драматични моменти. Екипажът на СТС Моторспорт Юлиян Ников/Стефан Казаков имаше преднина от 29,1 секунди пред гърците Христос Ксургиас/Ахилиас Цотрас след 12 скоростна отсечка, но и той получи повреда, която го лиши от първото място, което той заемаше. Освен това Ников се движеше чудесно и в генералното класиране, като заемаше 10-тото място, но късметът му бе обърнал гръб в този горещ авгувстовски ден.
След четвъртият кръг от Националния рали шампионат за 2003 година, на първо място продължаваше да бъде Крум Дончев. Крум имаше в своя актив 72,5 точки, като досега той бе взимал точки във всеки старт. На второ място все още бе Ясен Попов, който имаше актив от 50 точки. С победата си от Сливен, Илия Царски излезе на трето място,като бе събрал 38 точки.

<< Предишна страница
 
   
Някои права запазени Creative Commons License (сс) 2002-2008 Рали Клуб - България