Rally Club Bulgaria - Рали Клуб България      
Рали Клуб България - Rally Club BulgariaОфициален партньор - YaccoРали Клуб България
  # # # # # # # # # # # #  
#
   
 

 

34-то Рали "България" - България, пети кръг от Европейския рали шампионат

13 - 15 юни 2003 година

 

Състезанието, което се чакаше с най – голям интерес от страна на фенове и журналисти, бе 34- тото издание на най – престижното автомобилно състезание у нас – рали “България”. За второ поредна година старта на надпреварата бе даден от високопланинският ни курорт Боровец.
И тази година не се размина без промени в скоростните отсечки. Те бяха редуцирани от 24, на 13. Основните промени бяха в изпитанията около магистралата свързваща София и Пловдив. В миналогодишното издание на рали “България”, отсечки там бяха 4, а през тази година те бяха две, като обединяваха в себе си миналогодишните. Също така бяха добавени две нови скоростни отсечки – Белово и Юндола, които се караха в двата дни, но във втория на обратно. За сметка на тях, бяха премахнати Пещерските отсечки. Промените обаче на засягаха само скоростните изпитания. Беше организиран нов сервизен парк, на летището в Долна Баня, което любезно беше предоставено на организаторите от собственика му. Именно този сервизен парк, бе и атракцията на състезанието, като никога досега не беше наблюдаван такъв професионализъм в организарането му.
Организаторите на надпреварата, бяха подготвили и специално тренировъчно трасе, на което екипажите спокойно да настроят своите автомобили за предстоящото състезание.
предварителният стартов списък личаха имената на водачът във временното класиране на Европейският рали шампионат, португалецът Мигел Кампос със Пежо 206 WRC. Сред заявените екипажи бе и този на тютюневият гигант Бастос – Бруно Тири и Жан – Марк Фортин, които също разчитаха на Пежо 206 WRC. Третият екипаж, който щеше да стартира с френска бегачка бе този на Итера, руснаците бяха предпочели своя сънародник Евгений Васин, който заедно със своя навигатор Алексей Шчукин разчиташе на добро класиране, което да запази шансовете им за атака на евро титлата. Миналогодишният победител в рали “България” Лешек Кузай , също бе подал заявка, като той щеше да разчита на Субару Импреза S8. От българските екипажи внимание привличаха водачите във временото класиране на националният ни шампионат Крум Дончев/ Румен Манолов и завръщаштият се след близо две годишно отсъствие Ясен Попов, който щеше да пилотира наетата от Профико Рейсинг Шкодо Октовия WRC.
В другите класове също имаше доста сериозно чуждо присъствие. В А6 личаха имената на двете турските звезди – Волкан Ашък с Фиат Пунто Супер 1600 и Неджат Авджъ със Фиат Палио Супер 1600. В А5 пък отново заявки бяха подали и познатите на всички фенове на рали спорта у нас гръцки екипажи – Христос Ксургиас/ Георгиос Китсос, Анастосиос Контис/ Никос Кампосиорас и Георгиос Скандалос/ Епаминондас Папас, които щяха да пилотират Тойота Ярис. Основен техен конкурент щеше да бъде екипажът на СТС Юлиян Ников/ Стефан Казаков, които щяха да пилотират чудесно подготвеното ФВ Поло. В група Н също се очакваше голяма борба за челните места, защото заявки бяха подали миналогодишният шампион в тази група Иван Маринов, който бе наел Мицубиши Лансер от полски отбор. На старта щеше да застене и държавният шампион за 1999 година Радослав Козлеков, който също щеше да пилотира Лансер Ево 6. Участникът ни в PCWRC Георги Гераджиев – младши също бе заявил участие с модела Лансер на Мицубиши.
Състезанието бе открито на 13 Юни 2003 година от министър – председателят на Република България г- н Симеон Сакскобурготски, който даде старта на първият пилот стартиращ във 34- тото издание на рали “България” Бруно Тири.. “Не съм дошъл тук с целта да говоря много, а за да изкажа признателността си към творчеството на хората, правещи ралито. Сигурен съм, че с тяхното изкуство и майсторство ще докажем, че можем да организираме големи и важни спортни събития. Пожелавам на 35-тото рали “България” да бъде от по-голяма класа, т.е. кръг от световния рали шампионат. Благодаря на всички, свързани с 34-то и на добър път на пилотите”, заяви премиерът. За съжаление на всички фенове, двама от основните фаворите за победата не застанаха на старта. Полякът Кузай бе претърпял катастроха в домашното си състезание и не можа да възстанови своето Субару за българската надпревара, а португалецът Кампос реши, че няма нужда да пътува до Боровец. Eто какво споделиха някои от пилотите, които ще стартираха в тазгодишното издание на най – престижното българско рали:
Бруно Тири (Белгия):“Ние сме сред фаворитите на това рали, но има и още добри състезатели. Съжалявам, че тук не пристигнаха Кампос и Кузай, които щяха да наситят конкуренцията, но за това не сме виновни ние. Борим се не само за победа в България, но и за призово място в европейския шампионат. За Белгия е важно да набере повече точки и ние затова сме тук. Запознахме се с трасето. Отсечките са доста по-различни, отколкото на Албена, там имаше повече подхлъзвания. А тук е друг релефът, надморската височина, има изкачвания и спускания, пък и мястото е наистина много красиво. “

Евгений Васин (Русия): “Ние също съжаляваме, че Мигел Кампос не дойде на Боровец, но това е част от играта в нашия спорт – каза Васин. - Участваме в целия шампионат на Европа и затова за нас е важно да се представим добре в България. Трасето е много интересно и мисля, че е по-добро от Албена. По-компактно, с по-дълги и по-технични отсечки. Имахме възможност да преминем по тях и да установим разликата. Има всички предпоставки да се получи силно състезание.”

Крум Дончев (България): “Конкуренцията е много силна, излишно е да говоря какви пилоти са тук, с какъв опит и възможности. Все пак ние се надяваме на достойно представяне.”
Стартът на 34-то издание на българското супер рали бе даден със супер специалният скоростен етап “Боровец”, който бе с дължина около 3 километра.
Той беше спечелен убедително от Тири, който още в началото показа, в отсъствието на водачът за Европейският рали шампионат Мигел Кампос, своята амбиция за втора победа у нас. Той постигна време 1:51,1 минути, като то беше с около три секунди по – добро от това на втория Евгений Васин. Запитан от българските журналисти, защо разликата между него и втория е само 3 секунди, Тири отговори: “Защото отсечката бе дълга само 3 километра.” На трето място в етапа завърши българинът Ясен Попов на 4 секунди от пилотът на Бастос Рейсинг. Изненадващо за феновете бе задното класиране на Крум Дончев, който бе едва 8- ми на огромните за такова изпитание 10,9 секунди.
Истинската надпревара започваше на следващият ден със скоростен етап 2 “Мухово”1. Оспорваната надпревара, която всички очакваха така и не се състоя, защото белгиецът Тири просто летеше по отсечките и не остави никакви шансове на преследвачите си. Той постигна време 16:11,6 минути, като изпревари вторият Ясен Попов с Шкода Октавия WRC с близо 48 секунди. Трети бе Евгений Васин на 49,2 секунди. След лидерите се наредиха Крум Дончев на 1:10,9 минути, Волкан Ашък на 1:28,8, Георги Гераджиев – младши на 1:40,0 минути.
ихреното темпо, което наложи Тири продължи и в останалите отсечки през втория ден. Той методично трупаше преднина във всеки етап, докато основният му конкурент за първото място Евгений Васин имаше проблеми. На скоростна отсечка номер 3 “Славовица”, пилотът на Итера спука гума, която той реши да смени в етапа и загуби над 3 минути докато разреши възникналият проблем. Това го отпрати на 11-та позиция на 4:43,2 минути от лидера Тири. Същата участ имаше и екипажът на Фиат Пунто Супер 1600 Волкан Ашък/ Еркан Гюлерен, но те решиха да не сменят гумата и завършиха отсечката по джанта. Последните четири отсечки за деня, бяха разпределени между Евгений Васин, който победи в СС 4 “Сестримо” и СС 5 “Юндула”, и белгиецът Тири, който бе най – бърз на вторите им преминавания.

След финала на 7-мата отсечка имахме възможността да зададем няколко въпроса на пилотите, ето какво отговориха те:

Rally Club Bulgaria: Завършихте на първо място след първите 7 скоростни отсечки.
Бруно Тири: Да, това беше много важно за нас.Променихме някои настройки по окачването на автомобила и сега той работи по-добре.
Rally Club Bulgaria: Поставяте ли си някакви по-специални задачи за утрешния ден?
Бруно Тири: Не, не. Не смятаме да променяме нищо за утре.
След това пред нас застана и вторият във временното класиране Ясен Попов:
Ясен Попов: “Доволни сме от представянето си днес, дори бих казал, че сме супер доволни. Въобще не сме се надявали на второ място. Нямаме никакви проблеми с колата. Единствената ни забележка е, че няма достатъчно мощност при изкачванията, за да можем да се борим равностойно с двете пежа на Бруно Тири и Евгений Васин. Основната ни задача за утрешния ден е да завършим състезанието на възможно по-предна позиция. Не знам дали има смисъл да се опитваме да задържим на всяка цена второто място, защото Васин ни наваксва по 30 секунди на отсечка. Ако продължава да кара по същия начин форсирането на шкодата ще се окаже напълно излишно. Щастлив съм да видя толкова много зрители на отсечката “Сестримо”.

Ето какво спедели и водачът във временното класиране на Републиканският рали шампионат Крум Дончев:

Rally Club Bulgaria: Премина един доста дълъг и тежък ден, с доста трудни отсечки.
Крум Дончев: Напротив, един доста интересн ден, а когато има отсечки е винаги добре.Желанието за състезание винаги стои в основата на всичко.
Rally Club Bulgaria: Поставяте ли си някакви по-специални задачи за утрешният ден?
Крум Дончев: Не, първата ни задача сега е, момчетата да погледнат колата, защото започна да прекъсва на предпоследната отсечка, а на последната се изчисти, механиците трябва да я огледат.

Rally Club Bulgaria: Сега имате малко повече време.
Крум Дончев: Да наистина, имаме 45 минути и това е добре.
В генералното класиране всичко бе ясно, Бруно Тири надали щеше да има проблеми да спечели за втори път най – престижното българско състезание, но в останалите групи и класове нещата бяха непредвидими.
В група Н, начело след 7- скоростни изпитания беше Иван Маринов с Мицубиши Лансер Ево 6, като той водеше на втория във временното класиране Георги Гераджиев – младши с 9,3 секунди, а третият Радослав Козлеков бе на още 7,6 сек. след него.
В А6 всичко бе ясно, турските състезатели бяха с класа над нашите представители и закономерно оглавяваха класирането. Първи бе Неджат Авджъ с Фиат Палио Супер 1600, втори на 12,2 сек. след него бе Волкан Ашък, а трети и първи от нашите вървеше Георги Янакиев – младши, който пилотираше Ситроен Саксо Кит Кар.
В А5 първи бе Христос Ксургиас с Тойота Ярис, който имаше късмет, защото отпадна основният му конкурент Юлиян Ников, който го притесняваше доста успешно.
Третият ден започна според очакванията. Евгений Васин натисна в началото с единствената мисъл да се пробори за второто място с нашия Ясен Попов, който бягаше на руснакът с около минута и десет секунди преди финалният ден на състезанието. Руският пилот на Итера спечели 8-смото скоростно изпитание “Магистралата” 1, а на “Церово” 1, се класира на второ място след Тири. По този начин той се приближи на 10 секунди от своя конкурент за второто място Попов и вече никой не се съмняваше, че 160- те точки, които се дават за второто място на почетната стълбичка, ще отидът при руснакът.
На десетата скоростна отсечка най – бърз бе пилотът на тютюневият гигант Бастос Бруно Тири, втори остана Васин, а трети Попов на повече от 20 секунди от победителят в този етап. По този начин българинът изпусна втората позиция и на нея се намърда Евгений Васин. Но щастието му не продължи дълго. На следващото скоростни изпитание “Церово” 2, на километър преди финала Васин не успя да удържи своето Пежо 206 на спирането за един десен завой и се заби в мантинелата. След тази страховите катастрофа екипажът бе добре, но тяхното Пежо бе съсипано. Така пилотът на ОМВ Ясен Попов си върна втората позиция, която запази и до края на 34-тото издание на рали “България”.
След като отпадна най – сериозният му конкурент за първото място, Бруно Тири намали темпото и позволи първо на Волкан Ашък, а след това и на Попов да го победят съответно в СС 12 и СС 13. Така Тири триумфира за втори път в най – престижното българско автомобилно състезание. Почетната стълбичка бе допълнена от българите Ясен Попов и Крум Дончев, а четвърти остана също българин Илия Царски. Толкова добро класиране на българските представители в рали “България” отдавна не е имало.
В група Н, на първо място финишира Радослав Козлеков, който с атака в началото на деня успя да се пребори със своите конкуренти Георги Гераджиев – младши и миналогодишният победител в група Н, сливналията Иван Маринов. Завършелият на трето място Маринов се оплака от лошото обслужване на своя автомобил в сервизният парк, което е допринесло за лошото му класиране.
В А6, въпреки спуканата гума Волкан Ашък размаза всички и заслужено завърши на първото място. Той дори успя да спечели СС 12, като с това доказа, че е пилот от световна класа. Втори остана неговият сънародник Неджат Авджъ, а трети нашият Георги Янакиев – младши, който поведе за националният шампионат в А6.
В А5 гръцките представители Христос Ксургиас и Георгиос Скандалос заеха първите две места на финала. Те щяха да имат доста трудности ако не беше отпаднал екипажът на СТС Моторспорт Юлиян Ников/ Стефан Казаков, които имаха доста добри резултати и определено щяха да затруднят гърците. Трети остана българинът Валентин Будинов с ВАЗ 2105.
В националното първенство на след вторият кръг начело бе Крум Дончев с 42,5 точки, на второ място бе Ясен Попов с 30, а трети Илия Царски с 18 точки.
Ето какво казаха пилотите след финала на 34-тото рали “България”:

Бруно Тири (Белгия): “За нас победата в рали България бе изключително важна, тък като съкратихме аванса на г-н. Кампос в класирането. За моя радост, борбата за първото място не бе особено трудна, а след първите няколко отсечки вече карах за удоволствие, тъй като авансът ми бе голям. През 2000 година, водех оспорвана борба с Лундгард за победата, но сега нямах никакви проблеми. Крайната ни цел е да спечелим европейската титла и победата тук бе важен елемент от постигането и. Някои отсечки са направо перфектни – например Сестримо, където на стената на язовира се събират хиляди зрители, а завоите са много зрелищни. Сигурно сте останали с впечатлението, че вашите пилоти трябва да се борят едва ли не със заводският отбор на Пежо, но това не е така. Ние сме частен тим. Просто разполагаме с по-голям бюджет. Но Ясен и Крум караха
отлично, според възможностите, които дават колите им.”

Ясен Попов (България): “Щастлив съм, че успяхме да се върнем в спорта след сравнително дълго отсъствие. Второто място в рали България 2003 бе най- доброто, което можехме да се надяваме и се радвам, че го постигнахме. Просто нямаше как да се борим с Тири, който е един от най- добрите пилоти в Европа. Състезанието бе трудно, но нямахме никакви проблеми с колата, която обаче не е на нивото на автомобилите на Бруно и Васин. Договорът ни със спонсорите е само за рали България 2003, но се надявам да продължим участието си в нашият шампионат.”

Крум Дончев (България): “ В първият етап от състезанието нямахме никакви проблеми и вървяхме нормално.А за неделните отсечки, какво да ви кажа, имали сме и по- добри дни. Искам специално да благодаря на спонсорите ми и на момчетата в сервизната зона, на нашите механици, без които успешният финал щеше да е невъзможен.”

<< Предишна страница
 
   
Някои права запазени Creative Commons License (сс) 2002-2008 Рали Клуб - България